Sport i Zdrowie rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Motoryzacyjne perełki na Rynku Głównym w Krakowie

Najsłynniejsze samochody wyprodukowane przed 1983 rokiem pojawią się na starcie 3 Rajdu Polski Historycznego, który w czwartek (4 sierpnia) rozpoczął się w Krakowie. Początek imprezy zaplanowano na Rynku Głównym o godzinie 18:00. W piątek i w sobotę kierowcy rywalizować będą na trasach wiodących przez małopolskie miejscowości i ich okolice: Kraków, Łapanów, Białka Tatrzańska, Zakopane, Maków Podhalański. Na metę, usytuowaną u stóp Wawelu na Placu Wielkiej Armii Napoleona, wyjadą w niedzielę (7 sierpnia).

Na starcie tegorocznego rajdu zobaczymy samochody z minionej epoki, między innymi: Skoda 100 L Rallye, Wartburg 353 MC czy Cortina Lotus. Honorowy Patronat nad imprezą objęli Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa oraz Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

Trasa trzeciej edycji Rajdu Polski Historycznego liczy 768,8km, w tym 19. odcinków jazdy na regularność, czyli kierowcy i ich piloci zobligowani będą do pokonywania odcinków w konkretnym czasie. Za każde odstępstwo załogi otrzymują punkty karne. Im mniej punktów na mecie, tym wyższe miejsce w klasyfikacji końcowej. Każdy samochód, startujący w Rajdzie Polski Historycznym wyposażony jest w nadajnik GPS, monitorujący średnie prędkości przejazdu. Dodatkowo, na trasie rozstawieni są sędziowie. Tego typu zabezpieczenia uniemożliwiają nadrabianie przez zawodników ewentualnych strat.

Rajd Polski Historyczny (RPH) ma w swoim założeniu nawiązywać do tradycji Rajdu Polski, a formułą do dawnych rajdów, w których najważniejsza jest jazda na regularność.

Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest to także najbardziej prestiżowa i największa w Polsce i Europie Środkowej impreza w sportach samochodowych. Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 roku. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok Rajd Polski stawał się imprezą coraz bardziej popularną, prestiżową, a zarazem trudniejszą i przez prawie 50 lat otrzymywał od światowej federacji FIA najwyższy współczynnik trudności. W 1973 oraz w 2009 roku Rajd Polski został rozegrany, jako runda w Rajdowych Mistrzostw Świata. Również w tym roku rajd jest jedną z eliminacji Mistrzostw Świata w Rajdach Samochodowych FIA – WRC.

plakat

pokaż metkę
Autor: ŁUKASZ MORDARSKI
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2014-09-02
Data aktualizacji: 2014-09-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź