Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

„Ładny” i „brzydki” PRL

„Kadrowanie PRL-u" – to tytuł wystawy Henryka Hermanowicza i Jerzego Szota, którą można oglądać w Muzeum PRL-u.

„Kadrowanie PRL-u" to wystawa dwóch fotografów i dwóch odmiennych „skadrowanych" przez nich obrazów PRL-u. Zdjęcia są zaproszeniem do rozmowy na temat tamtych czasów. Mają skłaniać do dyskusji na temat Polski w latach 1952 – 1989. Lata te budzą bowiem skrajne emocje – dla jednych to represje i cenzura, dla innych młodość, rozwój kraju i w miarę spokojne życie. Na fotografiach Hermanowicza i Szota zobaczymy oba te obrazy: „ładny" i „brzydki".

Fotografie Henryka Hermanowicza pochodzą ze zbiorów Muzeum PRL-u i zostały wykonane głównie w latach 50. i 60. XX w różnych częściach kraju. Autor dużo podróżował i dokumentował zachodzące wokół zmiany – odchodzący świat z jego tradycjami i obyczajami oraz nowy, który „rósł" na jego oczach. Na zdjęciach widzimy więc zarówno sielskie jeszcze krajobrazy i dziką przyrodę, jak i pejzaże już industrialne, a także zetknięcie tych dwóch światów. Obserwujemy odbudowę po zniszczeniach wojennych, czy budowę zakładów przemysłowych, ale także zmiany zachodzące na wsi. „Typy ludowe" z różnych regionów kraju są tu zestawione z murarzem, pracownikiem papierni, czy traktorzystą.

Pojawiają się też fotografie z pogranicza propagandy – kilka zaczytanych (w książkach i gazetach) osób siedzi przy stole, pani z dzieckiem czyta książeczkę „Plon" przed budynkiem Mazurskiego Uniwersytetu Ludowego, a grupka dzieci otacza poetę z orderem w klapie podczas wieczorku autorskiego.

Fotografie Jerzego Szota powstawały w latach 80. XX wieku, a autor koncentrował się głównie na opowiadaniu o upadku i brzydocie schyłku PRL-u, pokazywanych jednak z dużym poczuciem humoru. Tu na pierwszy plan wysuwają się zniszczone kamienice, wszechobecne kolejki, brud i brzydota, a wpisane w taki pejzaż hasła propagandowe wypadają wyjątkowo groteskowo. Autor przyznaje się też do innej strategii fotograficznej – on nie tyle dokumentuje, co podgląda. Jego zdjęcia są typowo reporterskie, niewiele jest pozowanych.

Wystawę można oglądać w ramach weekendowej (20-21 września) akcji „Zajrzyj do Huty". Później będzie czynna od środy do niedzieli (w godzinach od 10 - 17) do 19 grudnia.

plakat

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: MARCIN FABER
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2014-09-16
Data aktualizacji: 2014-09-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź