Sport i Zdrowie rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Rowery 2014

2014 rok był przełomowy w zakresie polityki rowerowej. Olbrzymim sukcesem okazała się miejska wypożyczalnia rowerów KMKBike, oddano kilkanaście kilometrów ścieżek rowerowych, w ramach współpracy ze środowiskiem rowerowym zrealizowano część postulatów w ramach Kontraktu 100 rozwiązań. Powstał wreszcie program polityki rowerowej na najbliższe lata, wypracowany przez zespół zadaniowy przy Prezydencie Krakowa ds. budowy ścieżek rowerowych.

Ścieżki rowerowe

W roku 2014 zostały zbudowane (lub trwają prace) następujące odcinki infrastruktury rowerowej:

  • al. Andersa od ul. Dunikowskiego do ul. Okulickiego po stronie północno-wschodniej - ok. 620 m;
  • al. Andersa od ul. Czuchajowskiego do al. Przyjaźni ( w ramach remontu chodnika) ok. 380 m;
  • al. Andersa od salonu samochodowego w rejonie skrzyżownia z ul. Okulickiego w kierunku Nowej Huty po stronie południowej oraz ul. Okulickiego od ul. Stella Sawickiego do al. Andersa po stronie południowej - ok. 680 m;
  • ul. Okulickiego od Al. Andersa do ul. Wiślickiej str. północna ok. 200m (ciąg pieszo-rowerowy);
  • al. Przyjaźni od al. Andersa do al. Solidarności (w ramach remontu chodnika) ok. 730 m;
  • al. Pokoju od ul. Lema do wjazdu do Ogrodu Doświadczeń po stronie północnej ok. 550 m;
  • al. Pokoju od ul. Świtezianki do CH PLAZA po stronie północnej oraz od Ronda Dywizjonu 308 do Ronda Czyżyńskiego po stronie południowo-wschodniej, ok. 2370 m;
  • al. Pokoju od połączenia drogi rowerowej wzdłuż Wisły z al. Pokoju do wiaduktu kolejowego ok. 170m (ciąg pieszo-rowerowy);
  • ul. Teligi od Jerzmanowskiego do Telimeny - ok. 280 m;
  • ul. Wielicka: od wjazdu do UMK do Cmentarza Podgórskiego ok. 120m;
  • ul. Wielicka od Wodnej do Prokocimskiej ok. 240m;
  • ul. Wielicka od budowanej estakady tramwajowej do ul. Siostrzanej ok. 860m.

Infrastruktura rowerowa powstaje także w ramach innych miejskich inwestycji:

  • Modernizacja ul. Mogilskiej
  • Budowa KST Lipska- Wielicka
  • Budowa skrzyżowania Lema/Meissnera
  • Budowa Centrum Kongresowego

Kontrapasy

W roku 2014 wytyczono kontrapasy na następujących ulicach:

  • Garncarska ok. 320m,
  • Szpitalna ok. 190m,
  • Szlak ok. 190m,
  • Józefińska ok. 210m,
  • Staromostowa - Przy Moście ok. 190m,
  • Smolki ok. 170m,
  • Senatorska ok. 190m,
  • Racławicka ok. 130m,
  • Siedleckiego-Miodowa ok. 425m,
  • Augustiańska ok. 315m,
  • Podzamcze ok. 200m.

Stojaki rowerowe

Wiosną 2014 roku zamontowanych zostało 226 stojaków rowerowych, w tym także stojaki w jezdni, pozwalające na zachowanie większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stojaki zlokalizowano w miejscach nielegalnego parkowania samochodów, czyli przed skrzyżowaniami i/lub przejściami dla pieszych. Obecnie trwa montaż kolejnych 230 stojaków rowerowych. Do końca roku planowany jest jeszcze montaż 20 szt stojaków w ramach realizacji zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.

Stacje naprawcze dla rowerów

W roku 2014 na terenie Krakowa ZIKiT zamontował także 6 samoobsługowych stacji naprawczych w następujących lokalizacjach:

  • Dworzec Główny PKP,
  • PKP Kraków -Łobzów,
  • Poczta Główna,
  • pl. Bohaterów Getta,
  • Błonia,
  • pl. Inwalidów.

Współpraca ze środowiskiem rowerowym

W roku 2014 ZIKiT zrealizował w całości 6 postulatów (a kolejnych 14 jest w trakcie realizacji) z tzw. Kontraktu 100 rozwiązań wypracowanego w trakcie konsultacji społecznych przeprowadzonych w 2013 roku. 

Zrealizowane postulaty:

  • Staromostowa i Przy Moście – kontrapas
  • Senatorska – ruch dwukierunkowy
  • Kazimierz – Grzegórzki – przepust w nasypie kolejowym
  • Józefińska – dwukierunkowy ruch rowerowy
  • Ciąg Focha / Kałuży / Dunin-Wąsowicza

W czerwcu 2014 ZIKiT we współpracy z Fundacją Otwarty Plan uruchomił pod adresem lab.ibikekrakow.com/stojaki/ interaktywną mapę do zbierania propozycji lokalizacji nowych stojaków rowerowych. Narzędzie cieszyło się tak dużą popularnością, że w ciągu jednego tygodnia mieszkańcy przy pomocy narzędzia zgłosili zapotrzebowanie na ponad 1300 stojaków rowerowych. W tych okolicznościach na razie możliwość zgłaszania zapotrzebowania zostało wyłączone, ale będzie włączane przed każdą akcją montażu stojaków w mieście, czyli już wiosną 2015 roku.

Inteligentne systemy

W roku 2014 w ramach rozbudowy systemów ITS na terenie Krakowa modernizowano sygnalizacje świetlne. Przy tej okazji Zespół ds. Realizacji Polityki Rowerowej zadbał, by na skrzyżowaniu ulic Piastowskiej i Reymonta zmieniona została organizacja ruchu. Na trzech wlotach skrzyżowania (Buszka, Reymonta i południowy wlot Piastowskiej) wyznaczone zostały śluzy rowerowe, a w ul. Piastowskiej na odcinku od wspomnianego skrzyżowania do pętli Cichy Kącik wytyczono pasy rowerowe. Podobna zabieg zmiany organizacji ruchu został zastosowany w ul. Reymonta, gdzie przedłużono pasy rowerowe aż do skrzyżowania z ul. Piastowską. 

Kolejnym skrzyżowaniem objętym modernizacją sygnalizacji świetlnej, na którym poprawiono przy tej okazji warunki poruszania się rowerem jest skrzyżowanie al. Andersa z ul. Ludźmierską. Tam także powstały dwie śluzy rowerowe ułatwiające przekroczenie w poprzek al. Andersa.

KMKBike

System startował w kwietniu tego roku z pułapu kilku tysięcy użytkowników i kilkunastu tysięcy wypożyczeni, jakie zanotowano w ubiegłym sezonie. Dziś KMKBike to ponad 300 tys. wypożyczeń i ponad 30 tys. użytkowników, a także stacje rowerowe także w Nowej Hucie. W 2015 roku planowana jest rozbudowa systemu KMKBike. Docelowo, w 2018 roku w całym Krakowie powinno działać 150 wypożyczalni i 2 tys. rowerów.

Planu na przyszłość

Zespół Zadaniowy ds. budowy ścieżek rowerowych przedstawił konkretny plan polityki rowerowej na najbliższe lata. Jednak rozbudowa infrastruktury rowerowej (projekt budżetu przewiduje na ten cel prawie 10 mln zł) oraz rozwój sieci KMKBIke to jedno. Bardzo ważny będzie też aspekt edukacyjny. 2014 rok pokazuje, że rower zyskuje coraz większe znaczenie w transporcie po mieście.

Jednak im więcej rowerzystów korzysta z krakowskiego roweru, tym więcej jest wśród nich ludzi, którzy nie do końca potrafią zachować się w ruchu miejskim. Mają przyzwyczajenia kierowcy samochodu w wyborze trasy, albo zupełnie niepotrzebnie i często niezgodnie z przepisami jeżdżą chodnikami. W 2015 roku chcemy rozpocząć edukację krakowian pod kontem podniesienia ich umiejętności jazdy rowerem w ruchu ulicznym. Chcemy skorzystać  m.in. z doświadczeń krakowskich organizacji rowerowych. W planach jest wspólne opracowanie programu edukacyjnego i jego realizacja. Mamy nadzieję, że przez zimę wypracujemy ciekawe rozwiązania.

Jednocześnie, aby pomóc użytkownikom rowerów w wyborze wygodniejszych dla nich tras, w 2015 roku powstanie aplikacja mobilna. Będzie to narzędzie, dedykowane dla osób, które rzadko jeżdżą po Krakowie rowerem a chcą spróbować.

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2014-11-26
Data aktualizacji: 2014-11-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź