Biznes rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Przebudowa ul. Długiej zakończona

Zakończyła się modernizacja ulicy Długiej. Nowo oddana ulica jest bardziej przyjazna dla pieszych, wygodna dla osób niepełnosprawnych i daje uprzywilejowaną pozycję komunikacji miejskiej. Przebudowa kosztowała 20 mln 738 tys. zł. Połowa tej kwoty pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

Modernizacja ul. Długiej wpłynęła na poprawę estetyki  przestrzeni publicznej centrum Krakowa i na unowocześnienie ważnego  traktu  komunikacyjnego” – powiedział Prezydent Jacek Majchrowski.

Prezydent Krakowa podkreślił podczas oddania do użytku inwestycji, że ulica Długa to ważny element historii miasta  (ostateczny  kształt przyjęła  jeszcze przed I wojną światową – przed narodzinami Wielkiego Krakowa, mieści się przy niej m.in. historyczna siedziba  krakowskiej Izby Handlowej i Przemysłowej -  gmach  wzniesiony według planów Tadeusza Stryjeńskiego i  Franciszka Mączyńskiego). Jest to też istotny fragment układu drogowego w  bezpośrednim sąsiedztwie Dworca.

Prezydent Krakowa przypomniał, że ul. Długa nie jest jedyną ulicą w tym rejonie  miasta zmodernizowaną za unijne pieniądze. Kilka lat temu w ten sposób przebudowane zostały ul. Lubicz i Rakowicka.

Modernizacja ul. Długiej przede wszystkim poprawiła bezpieczeństwo pieszych i komfort krakowian podróżujących po tej ulicy komunikacją miejską. Warto podkreślić, że torowisko wybudowano w najnowszej technologii. Użyte do tego materiały tłumią drgania i wyciszają hałas, który powstaje przy przejeździe tramwaju. Na wysokości przystanków chodniki zostały poszerzone, tak aby pasażerowie mogli bezpośrednio z peronów przystankowych wchodzić do tramwajów. To rozwiązanie zdecydowanie ułatwi korzystanie z tramwajów osobom starszym, niepełnosprawnym oraz kobietom podróżującym z dziećmi w wózkach.

Szczególną uwagę zwrócono właśnie na udogodnienia dla niepełnosprawnych. Przy zejściu z chodników na jezdnię z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących ułożona została kolorowa kostka ze specjalnymi wypustkami. Do minimum zostały także obniżone krawężniki przy zejściu z chodnika na przejście dla pieszych przez jezdnię. Wszystko po to, by zapewnić wygodę i bezpieczeństwo osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Na każdym skrzyżowaniu przy ul. Długiej z sygnalizacją świetlną zostały także zamontowane urządzenia dźwiękowe. Nowością są także zatoki parkingowe wybudowane wzdłuż całej ulicy Długiej.

Modernizację ulicy Długiej zrealizowano w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej. Etap II”. Warto wspomnieć, że w ramach tego samego projektu unijnego MPK S.A. jako inwestor zastępczy Gminy Miejskiej Kraków buduje nową linię tramwajową z ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka oraz kupuje 24 niskopodłogowe tramwaje wyposażone w klimatyzację.

Przypomnijmy: Oferty na przebudowę ul. Długiej otwarto 17 listopada ub.r. W sumie było ich pięć. Najtańsza z nich była o 12,5 mln zł niższa od ceny przewidywanej przez kosztorys inwestorski. W przetargu wybrana została najtańsza oferta przysłana przez konsorcjum firm: Mota-Engil Polska S.A. – lider oraz partnerzy: Mota-Engil Engenharia e Construcao, KZN Bieżanów. Umowa na przebudowę ul. Długiej wraz ze skrzyżowaniem ul. Długiej z ul. Basztową została podpisana 9 lutego w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. Koszt przebudowy ul. Długiej to 20 mln 738 tys. 150 zł i 96 gr.

pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ - Redakcja MPI
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta
Data publikacji: 2010-08-12
Data aktualizacji: 2010-08-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź