Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Przedstawiamy program Sacrum Profanum 2015

Tegoroczny festiwal Sacrum Profanum będzie miał wyjątkowy charakter. Z jednej strony zamknie on cykl wyznaczony przez trzy ostatnie edycje, których główną ideą było przenikanie się muzyki współczesnej z elektroniczną awangardą i alternatywą, a z drugiej – wyznaczy perspektywę przyszłych odsłon festiwalu, które zdominują arcydzieła muzyki XX wieku i najwyższych lotów nowoczesna klasyka.

„Sacrum Profanum konsekwentnie, od lat, stara się nie być... konsekwentny. Chce zaskakiwać, odkrywać, rozszerzać swoją formułę, wabić nową publiczność. I to mu się udaje (…) Sacrum Profanum stało się marką i symbolem inteligentnych muzycznych poszukiwań dla szerokiego grona odbiorców” – pisał rok temu Jacek Hawryluk w magazynie Ruch Muzyczny. I rzeczywiście – tegoroczny program Sacrum Profanum oszałamia ekscytującą niekonsekwencją, na którą co roku z taką niecierpliwością czekamy.

Pierwszy koncert (13 września) będzie się odwoływał do idei przenikania się muzycznych wpływów. Brytyjski zespół These New Puritans, specjalizujący się w ambitnym art rocku, zaprezentuje materiał ze swej płyty „Fields Of Reeds”, na której dwa lata temu zmierzył się z muzyką współczesną. W rejestracji materiału wziął udział berliński kolektyw stargaze oraz jedni z najlepszych interpretatorów muzyki najnowszej – Synergy Vocals. Efektowne połączenie post-rocka i neoklasyki spodobało się nie tylko krytykom, ale i słuchaczom, bo płyta trafiła do czołówki angielskiej listy najlepiej sprzedających się albumów.

Przegląd wybitnych indywidualności, które w swej muzyce wykraczają poza wszelkie granice wyznaczone w muzyce rozpocznie wykonanie m.in. kompozycji Music For Wood And Strings, St. Carolyn By The Sea i Lachrimae Bryce’a Dessnera (14 września). Ten znany nam przede wszystkim jako gitarzysta alternatywnej grupy The National nowojorski artysta, jest także dyplomowanym kompozytorem muzyki współczesnej. Ma na swym koncie współpracę z najciekawszymi jej wykonawcami – choćby z Kronos Quartet, Bang On A Can All-Stars, Clogs, Sō Percussion, a także San Francisco Symphony Orchestra. W Krakowie pojawi się w towarzystwie Sinfonietty Cracovii, Sō Percussion i swego brata Aarona, aby wykonać kompozycje na gitary, instrumenty perkusyjne i smyczkowe.

Bracia Dessner wspomogą dzień później (15 września) innego rockmana, który również z wielkim powodzeniem próbuje swych sił w klasyce. Richard Reed Parry to przede wszystkim muzyk legendy sceny alternatywnej z Kanady – Arcade Fire. Ale też niezwykle wszechstronny instrumentalista i niekonwencjonalny kompozytor, specjalizujący się w muzyce kameralnej. Podczas Sacrum Profanum usłyszymy materiał z jego płyty – Music For Heart And Breath, w wykonaniu którego wezmą udział nie tylko bracia Dessner, ale również nowojorska formacja yMusic.

Australijską scenę muzyki współczesnej reprezentować będzie na tegorocznym Sacrum Profanum młoda kompozytorka Kate Moore. Jej specjalnością są kolaże dźwiękowe łączące akustyczne i elektroniczne brzmienia. Prezentowano je w wielu prestiżowych salach koncertowych świata – a w Krakowie usłyszymy materiał z wydanego nakładem kultowej wytwórni ECM albumu Dances And Canons. (19 września).

Po raz drugi na Sacrum Profanum zawita Jóhann Jóhannsson z Islandii. To prawdziwa gwiazda neoklasyki – mistrz ilustracyjnych kompozycji, łączących subtelną elektronikę z przestrzennymi dźwiękami orkiestry, mający na swym koncie płyty dla tak renomowanych wytwórni, jak 4AD czy Touch. Jego kompozycje wykonywano w katedrach, ale ozdabiały one również soundtracki hollywoodzkich przebojów filmowych (ostatnio słynną „Teorię wszystkiego”). W Krakowie usłyszmy jego najnowszą kompozycję – Drone Mass – czyli dronową mszę na elektronikę, smyczki i wokal, opartą  na gnostyckiej ewangelii egipskiej. Artyście towarzyszyć będzie nowojorska formacja ACME oraz powracający do Krakowa – Theatre of Voices (18 września).

Również z Islandii przyjedzie do Krakowa ceniony kompozytor Ólafur Arnalds. Znany z ilustracyjnych nagrań o nostalgicznym nastroju, jest uwielbianych zarówno przez krytykę, jak i fanów (jego koncerty gromadzą tłumy – również w Polsce). Niezwykle interesującą pozycją jest jego najnowszy album „Chopin Project”, na którym w twórczy sposób reinterpretuje kompozycje naszego rodaka. Podczas występu Arnalds zajmie się elektroniką, a na fortepianie zagra Alice Sara Ott. Towarzyszyć im będzie kwintet smyczkowy (16 września).

Drugim koncertem pokazującym możliwości tkwiące w twórczych reinterpretacjach klasyki będzie wspólny występ zespołów Matmos i Sō Percussion. Ten pierwszy znany jest ze śmiałych eksperymentów elektronicznych, polegając na tworzeniu muzyki z dźwiękowych defektów i odpadków. Sō Percussion już gościli na Sacrum Profanum – stąd wiemy, że to mistrzowie improwizowanej gry na instrumentach perkusyjnych. Artyści ci oddadzą hołd Johnowi Cage’owi w programie zatytułowanym „We Are All Going In Different Directions” (17 września).

I wreszcie finał – a zarazem zapowiedź kolejnych edycji festiwalu. Z okazji przypadającej w tym roku 140. rocznicy śmierci Thomasa Manna, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundacja Malta zamówiły operę „Czarodziejska góra” opartą na prozie niemieckiego pisarza. Zobaczymy efekt współpracy czterech twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki.

- Powieść Manna odczytujemy w kontekście I wojny światowej, czyli idiotycznego entuzjazmu wojennego, w wyniku którego zginęły miliony ludzi. Ale „Czarodziejska góra” jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną – mówi Andrzej Chyra (19 września).

Wszystkie koncerty tegorocznej edycji Sacrum Profanum będą się odbywać w salach Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Bilety na tegoroczną odsłonę Festiwalu Sacrum Profanum kosztują od 30 do 100 zł i będą dostępne w sprzedaży już jutro od godziny 10:00. Śledźcie stronę Festiwalu.

plakat

pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2015-06-16
Data aktualizacji: 2015-06-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź