Komunikat archiwalny

MPK podsumowuje rok

W 2015 roku najważniejszą inwestycją MPK SA były dostawy tramwajów „Krakowiak”, które kosztowały ponad 291 mln zł netto. Pierwszy tramwaj dotarł do MPK SA 28 czerwca a ostatni, 36 wagon został dostarczony 29 grudnia.

MPK podsumowuje rok
Fot. Paweł Krawczyk

Dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy w historii zaczęły kursować wyłącznie niskopodłogowe tramwaje. Po raz pierwszy „Krakowiaki” pojawiły się na tej linii 31 października 2015 roku. Zakup nowych tramwajów umożliwił także wycofanie z ruchu prawie 40 najstarszych i najbardziej wyeksploatowane wagonów 105N.

Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych związanych z komunikacją miejską na pewno w 2015 roku najważniejszym wydarzeniem było otwarcie estakady tramwajowej, łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską (jednostką odpowiedzialną za realizację tej inwestycji był ZIKiT). Warto przypomnieć, że to właśnie na estakadzie mieszkańcy Krakowa mieli możliwość po raz pierwszy podróżować nowymi tramwajami „Krakowiak”.

W mijającym roku MPK SA nie zapomniało także o zakupie autobusów. Krakowski przewoźnik ogłosił przetargi na zakup prawie 100 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, w tym:

  • 60 autobusów z silnikami Euro 6 o długości 12 metrów 
  • 15 autobusów midi z silnikami Euro 6
  • 12 autobusów hybrydowych 
  • 5 autobusów elektrycznych 

Podobnie jak w poprzednich latach także w 2015 roku MPK SA z wielką uwagą przyglądało się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym i autobusowym. To zainteresowanie dotyczyło przede wszystkim tych rozwiązań, które sprawiają, że pojazdy MPK SA mogą być jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.  Stąd właśnie decyzja, aby w 2015 roku przeprowadzić testy:

  • tramwaju Tramino wyprodukowanego przez firmę Solaris Bus&Coach SA wyposażonego w superkondensatory i system rekuperacji energii
  • autobusu hybrydowego MAN Lion’s City 
  • autobusu z systemem odzyskiwania energii Mercedes Benz-Citaro
  • autobusów elektrycznych w tym m.in. wyprodukowane przez chińskiego producenta BYD

W 2015 roku MPK rozpoczęło także  testy dwóch autobusów wykorzystujących energię słoneczną do zasilania m.in. automatów, kasowników i systemu informacji pasażerskiej.

Oprócz zakup nowoczesnego taboru w 2015 roku MPK zdecydowało o rozpoczęciu modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Projekt zakłada powstanie nowoczesnej hali o długości 108.71 m, szerokości 16,33m i wysokości 9,45 m, co da całkowitą powierzchnię 1 729,5 m². W budynku tym znajdą się dwa tory, na których będzie możliwe mycie zarówno tramwajów jak i autobusów. Zaprojektowano do tego celu specjalny zamknięty system wykorzystujący do mycia wodę pochodzącą z opadów deszczowych, którą można używać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów. Całość hali będzie ogrzewana, co pozwoli jej na funkcjonowanie przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. W ramach budowy nowej hali powstanie w niej część socjalno-biurowo-magazynowa. Dzięki tej rozbudowie będzie możliwość wyburzenia starych budynków, które dotąd pełniły funkcje biurowo-magazynowe.  Na ich miejscu powstaną nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz rosnącej liczby obsługiwanych autobusów. Wybudowana zastanie również stacja transformatorowa dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych. Planowane są stanowiska do ładowania stacjonarnego przy użyciu ładowarek,  jak również ładowania za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej.

Oprócz tych prac prowadzonych w Nowej Hucie w 2015 roku została wybudowana nowa hala w Stacji Obsługi i Remontów przy ul. Brożka 3. 
W 2015 roku rozpoczęła się wymiana wiat przystankowy na wielu krakowskich przystankach. Warto przy tej okazji podkreślić, że MPK SA w październiku 2015 roku postawiło przy Teatrze Bagatela wiatę multimedialną – jedyną tego rodzaju wiatę, w której pasażerowie mogą korzystać z panelu dotykowego, a także słuchać komunikatów z głośników.

W 2015 roku wprowadzono także oczekiwane przez pasażerów udogodnienie na wszystkich krakowskich przystankach. Zostały tam umieszczone rozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów. Dzięki temu osoby starsze i niedowidzące mogą łatwiej sprawdzić czas odjazdu poszczególnych linii.
 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: SZYMON WACHAL
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także