Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia [FOTO]

Gdy zapowiedziany jest koncert Marka Minkowskiego, wszyscy zastanawiają się, co nowego pokaże francuski dyrygent. Przed słuchaczami festiwalu Misteria Paschalia odkrywał już m.in. Pasję Bacha i Wielką Mszę c-moll Mozarta. Wczoraj wrócił z jego Requiem. Najbardziej oczekiwanym.

Minkowski zaprezentował Requiem w edycji H. C. Robbinsa Landona, która jest poprawioną wersją tradycyjną Franza Xaverego Süssmayra – ucznia Mozarta, który ostatecznie dokończył jego dzieło. Na koniec, powstrzymując oklaski, chór wraz z pierwszymi pulpitami orkiestry Les Musiciens du Louvre wykonał Ave Verum Corpus – krótki motet, który Mozart skomponował niespełna pół roku przed swoją śmiercią. Pełen ciepła, zatopiony w medytacji, wyciszył emocje mszy żałobnej i pozostawił słuchaczy w refleksji. Koncert zadedykowany został pamięci Nikolausa Harnoncourta, a także ofiarom ostatnich zamachów w Brukseli. Bez złości, z zadumą. Bliżej istoty chrześcijaństwa.

Wybitna kreacja Requiem Mozarta jest zjawiskiem, przy którym zawodzą słowa. Można opisywać, rzecz jasna, poszczególne elementy. Tempa – umiarkowane, nie odbiegające od tradycyjnych. Brzmienie – z istotną rolą dętych, zwłaszcza puzonów, wkomponowanych w całość orkiestry, dobarwiających ją, lecz gdy trzeba wychodzących na pierwszy plan. Energię i dynamikę – budowaną przez oba zespoły, orkiestrę Les Musiciens du Louvre i chór, Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, podkreślaną jeszcze gwałtownością kotłów, które sięgały czeluści piekielnych w porażającym Dies Irae. Co prowadzi z kolei do stwierdzenia zjawiskowych kontrastów, na jakich oparł swą interpretację Marc Minkowski: znanego, niby oczywistego zderzania drapieżnej furii Rex Tremendae czy Confutatis z łagodnymi, błagalnymi ustępami środkowymi tych części („voca me cum benedictis”) – ale tutaj piorunującego, wstrząsającego. Fantastycznie w realizacji tej koncepcji wypadał chór, przeskakując z grzmiącej grozy wprost w niebiańskie piana samych sopranów. Można pisać o doskonale rozumiejącym się ansamblu solistów (Chiara Skerath – sopran, Helena Rasker – mezzosopran, Yann Beuron – tenor, Yorck Felix Speer – bas). O precyzyjnej artykulacji – z potężnym, krótkim „REX!” (w Rex Tremendae), zamiast słyszanego z reguły, smętnego „Reeex...!”. Można zastanawiać się, czy teatralny duch dyrygenta spotyka się tu z teatralnym duchem kompozytora – czy rozumieją się właśnie dlatego, że Requiem jest wyjątkowo (jak na Mozarta) ateatralną kompozycją, i tak też zostało potraktowane. Można... jednak nie zastąpi to uczestnictwa w takim koncercie. Trzeba było być wczoraj w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Więcej informacji na www.misteriapaschalia.com.

Organizatorami 13. festiwalu Misteria Paschalia są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Program 2 Polskiego Radia.

„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia Wojciech Wandzel / Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
„Requiem” na festiwalu Misteria Paschalia
pokaż metkę
Autor: TOMASZ RÓG
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-03-26
Data aktualizacji: 2016-03-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź