Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Muzeum Inżynierii Miejskiej zmieni swe oblicze

Muzea krakowskie otrzymały dofinansowanie w wysokości ponad 57 mln na projekty o wartości ponad 82 mln. zł w ramach VIII osi priorytetowej "Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020

Fot. www.mimk.com.pl

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w ramach naboru złożyło projekt pn. „Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki”. Projekt w wyniku oceny uzyskał najwyższą w skali wszystkich złożonych projektów liczbę punktów – 38  i otrzymał dofinansowanie w wysokości ok. 28,3 mln. zł.

Wartość planowanych inwestycji w MIM to ok. 41 mln zł. Kwota ta obejmuje m.in. przebudowę oraz rozbudowę zabytkowego zespołu budynków dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca. Adaptacja zabudowy sprawi, że powstanie prawie 6000 m2 powierzchni użytkowej, przeznaczonej na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających. Ważnym elementem inwestycji jest adaptacja piwnic dawnej wozowni i zaplecza zajezdni tramwaju elektrycznego z 1900 roku, tzw. budynku D - najbardziej okazałego i wartościowego historycznie budynku w całym zespole. W wyniku prac wyeksponowane zostaną niedostępne dziś elementy dawnej tramwajowej elektrowni przyzakładowej. Projekt zakłada również wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych koniecznych dla zakończenia rewaloryzacji zajezdni - procesu kontynuowanego od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych XX w. Tak znaczące zwiększenie przestrzeni ekspozycyjnej pozwoli na przygotowanie nowych wystaw stałych oraz stworzenie warunków do prezentacji równolegle nawet pięciu wystaw czasowych, a przy tym organizację wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych na znacznie większą skalę.

Już dziś Muzeum Inżynierii Miejskiej organizuje ok. 1000 lekcji muzealnych w ciągu roku. Dwie wystawy stałe, będące do tej pory w ofercie MIM, zostaną powiększone i zmodernizowane tak, aby w jeszcze większym stopniu odpowiadały na zapotrzebowanie odbiorców. Na parterze hali dawnej wozowni - największej sali ekspozycyjnej w budynku D, planowane jest urządzenie wystawy związanej z historią motoryzacji i kultury motoryzacyjnej w Polsce. W piwnicy powstanie wystawa dotycząca dziejów inżynierii miejskiej Krakowa. Wystawa ta, prócz podania narracji historycznej, zachęcać będzie zwiedzających do refleksji nad wpływem infrastruktury na życie w mieście. Na dziedzińcu Muzeum w miejscu istniejącej wiaty stalowej powstanie pawilon ekspozycyjny L (budynek-gablota), w którego piwnicy zaplanowano opracowanie wystawy o roboczym tytule „Przemysł i rzemiosło w Krakowie”. Wystawa będzie prezentować historię rozwoju działalności produkcyjnej w Krakowie i okolicach od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Wystawa będzie łączyć zagadnienia historii techniki, w szczególności rozwoju technologicznego i adaptowania wynalazków do procesów produkcyjnych, z problemami historii przemysłu i rzemiosła. Powstanie w ten sposób pierwsza w Krakowie i jedna z nielicznych w Polsce wystaw poświęconych historii pracy w ujęciu techniczno-społecznym. Przebudowie ulegnie również wystawa „Drukarstwo krakowskie XV-XX w”. Nowa wystawa zaprezentuje sposoby przekazywania informacji, stosowane od czasów najdawniejszych do współczesności. Nowa ekspozycja będzie ulokowana w pomieszczeniu głównym hali E, dawnej zajezdni tramwaju konnego z 1882 r. Poza rewaloryzacją budynków zajezdni, kompleksowej konserwacji poddane zostaną ruchome zabytki techniki: wagon tramwajowy silnikowy typu C z 1925 r., wagon tramwajowy doczepny typu P1D z 1930 r. oraz wagon holowniczy G-051 z ok. 1901 r.

Zamierzenie inwestycyjne ma także na celu  powiązanie komunikacyjne budynków zajezdni dla stworzenia logicznego ciągu zwiedzania i poprawienia jego komfortu. W ramach adaptacji powstanie ścieżka zwiedzania muzeum, która będzie zaczynać się w hali D, gdzie ulokowane będzie centrum obsługi zwiedzających; przez projektowaną kondygnację piwnic prowadzić będzie do kubatury pod dziedzińcem; dalej do budynku H i przez nadziemną przewiązkę do hali E, połączonej nadziemną przewiązką z halą F; następnie do podziemnej przewiązki komunikacyjnej łączącej halę E z halą D – stąd przez hol komunikacyjny można będzie wrócić do miejsca rozpoczynającego zwiedzanie.

Nie bez znaczenia jest także aspekt proekologiczny projektu dotyczący poprawy efektywności energetycznej zabytkowych budynków, realizowany głównie poprzez: docieplenie dachów, okien ale również poprzez budowę solarnej elektrowni fotowoltaicznej na dachu hali D1. Tak więc zajezdnia znów, jak przed ponad stu laty, będzie jednym z pierwszych w Krakowie producentów „nowoczesnej” energii elektrycznej

pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-07-26
Data aktualizacji: 2016-08-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź