Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Krakowska Giełda Teatralna – zapraszamy na konsultacje

Serdecznie zapraszamy na spotkanie konsultacyjne w sprawie programu „Krakowska Giełda Teatralna”, które odbędzie się już dziś o godzinie 15:00 w Śródmiejskim Ośrodku Kultury przy ul. Mikołajskiej 2, sala 17. Do rozmowy o programie zachęcamy wszystkich mieszkańców Krakowa, a szczególnie artystów scenicznych, twórców teatralnych, a także przedstawicieli organizacji pozarządowych (wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), działających w obszarze sztuk scenicznych.

Fot. Tomasz Stankiewicz / krakow.pl

Krakowska Giełda Teatralna – o projekcie

I. Koncepcja organizacyjna

Program „Krakowska Giełda Teatralna” będzie realizowany dwuetapowo w cyklu dwuletnim.

I etap: W pierwszym roku trwania programu organizowany jest konkurs „Krakowska Giełda Teatralna” przez wybrany teatr miejski, dla którego organizatorem jest Gmina Miejska Kraków (Teatr Ludowy, Teatr Groteska, Teatr Bagatela im. T. Boya – Żeleńskiego, Teatr „Łaźnia Nowa”, Krakowski Teatr VARIETE) zgodnie z ustaloną kolejnością. W roku 2017 pilotażowy I etap programu przeprowadzi Teatr Bagatela. Początek następnej edycji planowany jest na rok 2019.

II etap: W roku następnym przewidziany realizacja wybranych spektakli w zainteresowanych nimi teatrach miejskich, innych instytucjach miejskich dysponujących sceną lub teatrach prowadzonych przez organizacje pozarządowe i inne wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na terenie Krakowa.

Grupa docelowa- beneficjenci:

W konkursie mogą wziąć udział tworzone ad hoc Grupy Teatralne (GT) składające się z reżysera i aktorów oraz/lub ewentualnie innych artystów sceny i twórców teatralnych. Członkowie Grup Teatralnych: artyści sceniczni i twórcy teatralni, których kwalifikacje zawodowe potwierdzone są dyplomem wyższej uczelni artystycznej lub uczelni prowadzącej analogiczny kierunek bądź też artystycznej szkoły średniej mającej uprawnienia nadane przez właściwego ministra lub egzaminem eksternistycznym zdanym przed ZASP, a zwłaszcza młodzi artyści z dyplomami szkół artystycznych niezatrudnieni na etatach, z oryginalnymi debiutanckimi projektami oraz artyści seniorzy i twórcy o wielkich możliwościach i talentach, którzy już przeszli na emeryturę lub zbyt szybko zostali zepchnięci poza główny nurt teatru. Kapituła w uzasadnionych artystycznie przypadkach może dopuścić udział w przedstawieniu artysty nieprofesjonalnego.

Kapituła:

Propozycje spektakli ocenia Kapituła, w skład której wchodzą dysponenci scen - przedstawiciele teatrów miejskich, teatrów prowadzonych przez organizacje pozarządowe, przedstawiciel ZASP, przedstawiciel Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, przedstawiciel Rady Miasta Krakowa, przedstawiciel Prezydenta Miasta Krakowa. Na pierwszym spotkaniu członkowie Kapituły wybierają spośród siebie Przewodniczącego.

Ocena spektakli przebiega w dwóch etapach:

1. Preselekcja zgłoszonych propozycji projektu spektaklu (3-4 stronicowa koncepcja artystyczna reżysera wraz z dodatkowymi koncepcjami dot. scenografii, projekcji multimedialnych i innych mających wpływ na koszt spektaklu, kosztorys spektaklu, który powinien obejmować także wstępną eksploatację 5-7 wystawień, cv (portfolio) członków GT, proponowaną scenę - lokalizację spektaklu). W wyniku preselekcji zostanie wybranych ok. 10 koncepcji do dalszego rozwoju.

2. Ocena prezentacji wstępnej koncepcji spektaklu wybranych w preselekcji.

W wyniku tego etapu wybranych zostanie ok. 5 koncepcji przedstawień do realizacji. Dysponenci scen mogą zgłaszać zainteresowanie produkcją wybranego spektaklu w roku następnym. Kapituła po prezentacjach a także po analizie zainteresowania dysponentów scen Kapituła wybiera koncepcje przedstawień do dalszej realizacji. Wyniki pracy Kapituły zostają opisane w protokole. W przypadku braku chętnych może zostać zorganizowany otwarty konkurs ofert dla organizacji pozarządowych na realizację spektaklu, który nie wzbudził zainteresowania dysponentów scen.

3. Od etapu prezentacji członkowie GT otrzymują wynagrodzenia. Prezentacje są otwarte dla publiczności oraz zainteresowanych dysponentów scen. Dla członków Kapituły przewidziane jest wynagrodzenie.

II. Finansowanie „Krakowskiej Giełdy Teatralnej”

a) od 2017: I etap - realizacja konkursu „Krakowska Giełda Teatralna” - 100 000 zł.

Środki na przeprowadzenie procedury konkursowej w pierwszym roku realizacji zadania przekazywane są dotacją celową w kwocie 100 000 zł dla teatru miejskiego organizatora i etapu -konkursu „Krakowska Giełda Teatralna”.

b) od 2018 II etap - realizacja wybranych spektakli - 500 000 zł .

Środki na realizację wybranych przedstawień w kwocie 500 000 zł, w II etapie realizacji programu, przekazywane będą w formie dotacji podmiotowej na realizację spektaklu dla miejskiej instytucji kultury lub w formie dotacji dla organizacji pozarządowej i innych wymienionych w art.3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podstawą przekazania środków jest protokół z posiedzenia Kapituły dotyczący wyboru zwycięskich spektakli. Prawami autorskimi do spektaklu powstałego w ramach programu „Krakowska Giełda Teatralna” dysponować będzie podmiot, który wyprodukował spektakl w ramach otrzymanych środków w II etapie projektu.

pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-11-28
Data aktualizacji: 2016-11-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź