Biznes rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków Airport – podsumowania i plany

Decyzja o budowie nowej drogi startowej, Światowe Dni Młodzieży, Routes Europe 2016 oraz zapewnienie ciągłości pracy modernizowanego terminalu pasażerskiego – to najważniejsze wydarzenia i wyzwania minionego roku na krakowskim lotnisku. W roku 2017 przed lotniskiem kolejne zadania, zmierzające do udoskonalania oferty, skierowanej zarówno do pasażerów, jak i przewoźników. Najważniejszym wyzwaniem najbliższych lat jest zbudowanie drogi startowej w porozumieniu z lokalną społecznością.

W 2016 roku krakowskie lotnisko obsłużyło blisko pięć milionów pasażerów, w tym papieża Franciszka, który – podobnie jak 40 tys. pielgrzymów – udał się drogą lotniczą na Światowe Dni Młodzieży. Port był gospodarzem Routes Europe 2016 – największego dotychczas europejskiego forum, spotkania przedstawicieli linii lotniczych, lotnisk oraz branży turystycznej. Do Krakowa przyjechała rekordowa liczba 1261 delegatów. Przedstawiciele Kraków Airport dobrze wykorzystali ten czas, co pokazuje liczba nowych połączeń.

W minionym roku też ogłoszono decyzję o kluczowej inwestycji dla rozwoju krakowskiego lotniska – budowie nowej drogi startowej. Zakończono modernizację i rozbudowę terminalu pasażerskiego. Wartość inwestycji to 415 mln zł brutto i została sfinansowana ze środków własnych spółki, obligacji, a także funduszy unijnych. Dzięki tej inwestycji zwiększyło się bezpieczeństwo, komfort oraz standard świadczonych usług. Przebudowany terminal ma ponad 55 tys. m kw. powierzchni, z czego ponad 4 tys. m kw. wykorzystywanych jest na działalność handlowo-usługową. W terminalu zainstalowano najnowocześniejszy w Polsce system kontroli bagażu rejestrowanego, oparty na urządzeniach CT (tomografii komputerowej). Kraków Airport jest pionierem w skali europejskiej w stosowaniu urządzeń tomograficznych w procesie kontroli bagażu rejestrowanego. Już po oddaniu do użytku II etapu rozbudowy terminalu (w lipcu 2016 r.), polepszyła się ocena lotniska w międzynarodowym badaniu satysfakcji pasażerów (Airport Service Quality), która do tej pory wynosiła 3,3-3,5 (w skali od 2 do 5). W trzecim kwartale 2016 r. ocena przekroczyła granicę 4 punktów.

W minionym roku oddany został do użytku parking terenowy, który może pomieścić: 853 samochody osobowe, 10 autobusów, 20 rowerów lub skuterów. W ramach inwestycji wykonano też infrastrukturę towarzyszącą, m.in. wybieg dla zwierząt (Kraków Airport jako pierwszy port lotniczy w Polsce wprowadził tego typu udogodnienia dla czworonogów), a także wiaty dla skuterów i rowerów.

W 2016 roku w Kraków Airport obsłużono 4 983 645 pasażerów, czyli o 18% więcej (ponad 760 tys. osób) niż rok wcześniej i odnotowano 41 902 operacji lotniczych, co oznacza wzrost o 15% w stosunku do roku 2015 (więcej o 5 557). Rekordy obsłużonych podróżnych notowano co miesiąc, a najwięcej pasażerów zostało obsłużonych w sierpniu: prawie 500 tys. osób. Dobowy rekord padł 1 sierpnia – 22 552 osób. W porównaniu do ubiegłego roku, o dwa tysiące wzrosła średnia liczba obsługiwanych dziennie pasażerów – z 11,6 tys. do 13,6 tys. dziennie.

 

pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: NATALIA WÓJS
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-01-12
Data aktualizacji: 2017-01-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź