Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Koncert muzyki sefardyjskiej i aszkenazyjskiej w CKŻ

Centrum Kultury Żydowskiej na ul. Meiselsa 17 zaprasza na koncert muzyki sefardyjskiej i aszkenazyjskiej. Już w najbliższy piątek, 2 czerwca, o godz. 19:00 wystąpi siedmioosobowy zespół Asamblea Mediterranea z Niemiec.

Fot. asamblea-mediterranea.de / materiały prasowe

Zespół wykonuje ballady poetyckie, pieśni miłosne, pieśni świąteczne, w bajeczny sposób opowiadając o radościach, smutkach i tęsknotach życia. Zespół uwodzi publiczność muzycznym dialogiem pomiędzy kulturą Żydów sefardyjskich i Żydów aszkenazyjskich.

Żydzi sefardyjscy pochodzą z Hiszpanii, Portugalii, Afryki północnej i Bliskiego Wschodu. Żydzi aszkenazyjscy wywodzą się z Francji, Niemiec, Holandii i Europy Wschodniej. W żydowskim świecie pomiędzy obiema grupami bywały i są różnorakie spory i napięcia.

Ta muzyka, to budowanie mostów porozumienia oraz pokazuje nam wszystkim wspólne elementy obu kultur. Jest również dowodem, iż wzajemnie wszystkich wzbogacała, współtworzyła pokojową koegzystencję pomiędzy Żydami, Muzułmanami i Chrześcijanami w średniowiecznej Hiszpanii. Jej źródła sięgają rytmów północnej Afryki i południowej Hiszpanii , a także z muzyki ludowej południowych Słowian.

Występują:

  • Ines Amanovic - śpiew. W dzieciństwie uczyła się gry na flecie, organach i fortepianie, by następnie w wieku 16 lat rozpocząć naukę śpiewu. Zaraz potem uczestniczyła w wielu znaczących projektach muzycznych, m.in. w musicalu Hair, Requiem Andrew Lloyda Webera, operze Fairy Queen Henry Purcella, czy operetce Blume von Hawaii. W 1994 r. otrzymała I miejsce w konkursie „Jugend musiziert”.
  • Gabriele Lesch - śpiew. Urodziła się w Warszawie, ale dzieciństwo spędziła w Stuttgarcie. Po maturze podjęła studia na wydziale wokalno-pedagogicznym w Wyższej Szkole Muzycznej w Dreźnie, które ukończyła w 2009 r. Następnie podjęła studia w klasie mistrzowskiej śpiewu i muzyki współczesnej w Hochschule für Music und Darstellende Kunst w Stuttgarcie.
  • Johannes Krampen - skrzypce. Uczył się gry na skrzypcach u Ulfa Hoelschera, a następnie w klasie skrzypiec solo u Petera Daniela. Od 1998 r. regularnie współpracuje, pełniąc równocześnie funkcję zastępcy koncertmistrza w orkiestrze Heidelberger Sinfoniker. Jest także członkiem-założycielem i koncertmistrzem Mannheimer Mozartochesters. Orkiestra ta swoje muzyczne dokonania była nominowana do nagrody Grammy. Za zorganizowanie Carl-Robert-Helg-Ensemble otrzymał w 2000 r. nagrodę Europäische Kulturpreis.
  • Andreas Geyer - klarnet. Urodził się w 1981 r. w Baden-Badem w rodzinie o tradycjach muzycznych. W wieku pięciu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u swojego ojca. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na klarnecie u Antona Hollicha. Już w wieku 16 lat został studentem Wyższej Szkoły Muzycznej w Mannheim. Dwa lata później zaczął naukę gry na saksofonie. Następnie doskonalił swoje umiejętności gry na klarnecie u prof. Norberta Keisera i prof. Martina Nitschmanna w Hochschule für Musik und darstelende Kunst w Stuttgarcie. W lutym 2010 r. ukończył studia na wydziale jazzu. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień.
  • Alon Wallach - gitara, kierownictwo muzyczne i aranżacje. Urodził się w 1980 r. w Jerozolimie. Swoją edukacje muzyczną rozpoczął od skrzypiec, które później zostawił dla gitary. Już w czasach szkolnych intensywnie zajmował się muzyką klasyczną, jazzem, kształceniem słuchu i teorią muzyczną. Jego nauczycielami byli wybitni pedagodzy w Izraelu. Odkrył piękno muzyki sefardyjskiej studiując u prof. Susanny Weich-Shahak na Uniwersytecie w Hajfie. W 2002 r. podjął studia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, które ukończył dyplomem w klasie gitary i na wydziale teorii w 2009 r. W styczniu 2011 r. Pfefferkorn Musikverlag wydało jego dzieło „Sephard” na chór mieszany i perkusję. Już od początku swoich studiów w Stuttgarcie grał na gitarze w zespole Asamblea Mediterranea, zaś od 2005 r. jest jego aranżerem i kierownikiem muzycznym.
  • Steffen Holleweger - kontrabas. Studiował w klasie kontrabasu u prof. Thomasa Stabenowa w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim. Występował w musicalach, w zespołach jazzowych i w zespołach grających muzykę latynoamerykańską. Ze swoim triem „Triomatic” uzyskał wiele wyróżnień.
  • Andreas Pastorek - perkusja. Od ponad 30 lat jest znaną postacią sceny muzycznej w południowych Niemczech. Uczestniczył w niezliczonych projektach muzycznych. Jest laureatem wielu konkursów muzycznych. Jest także autorem wielu podręczników do gry na perkusji.

 

Adres: ul. Meiselsa 17, Kraków
pokaż metkę
Autor: TOMASZ RÓG
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-05-30
Data aktualizacji: 2017-05-30
Powrót

Zobacz także

Znajdź