Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Oto zwycięzcy 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

W sobotę, 3 czerwca w wypełnionej po brzegi sali kina Kijów.Centrum poznaliśmy laureatów 57. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w sześciu krakowskich kinach.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

W uroczystości, którą poprowadził dobrze znany krakowianom dziennikarz i prezenter, Brian Scott, udział wzięli Magdalena Sroka, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, oraz Wiceprezydent Miasta Krakowa, Andrzej Kulig, który podsumował ceremonię słowami: „Rzadko mi się zdarzało tak dobrze bawić jak na dzisiejszej gali. Ilość uśmiechów, uścisków przewyższała znacznie naszą średnią krajową.”

Zwycięstwo w międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych zapewnił sobie film „Dum Spiro Spero” znanego chorwackiego pisarza Pero Kvesića. „Póki oddycham, mam nadzieję” – brzmi zawarta w tytule łacińska sentencja. Wyrazem nadziei jest właśnie ten film, nakręcony przez twórcę zmagającego się z ciężką chorobą płuc. Zapis codziennej walki przypomina szczególny rodzaj wideobloga – przepełnionego autoironią oraz błyskotliwymi komentarzami na temat życia i śmierci. Jury pod przewodnictwem Pawła Łozińskiego, wręczyło prestiżową nagrodę Złotego Rogu reżyserowi, który pokazuje nam piękno życia i miłości odnajdując w sobie odwagę do zmagania się z własną śmiertelnością w sposób pełen humoru i godności.

Srebrne Rogi dla reżysera średniometrażowego i pełnometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali odpowiednio: Audrius Stonys za film „Kobieta i Lodowiec” (Litwa, Estonia) oraz Lissette Orozco za film „Pakt Adriany” (Chile).

Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych - został szwajcarsko-argentyński dokument „Przy stadionie” – wzruszające świadectwo miłości matki do syna pomimo wszystko. Jury, któremu przewodziła Agnieszka Smoczyńska, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za realistyczne i pełne szacunku pokazanie intymności pomiędzy członkami rodziny żyjącymi w ubogich i niebezpiecznych warunkach. Film otrzymał także nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego.

Srebrne Smoki, to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy filmu dokumentalny została nagrodzona Tessa Louise Pope za film „Źródło kłopotu” (Holandia). Najlepszym filmem animowanym został uznany „Dziwny Przypadek” (Polska), Zbigniewa Czapli. Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymał Kaveh Mazaheri za film „Retusz” (Iran).

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją jury pod przewodnictwem Gitty Gsell, został amerykańsko-niemiecki dokument „Kiedy Bóg śpi” o życiu irańskiego muzyka Shahina Najafiego, na którego wydano fatwę za obrazę islamu. Film jest portretem niespokojnego artysty, który musi się ukrywać i często zmieniać swój wygląd, lecz mimo wszystko nie przestaje grać. - Ta poruszająca historia w połączeniu z tekstami piosenek oraz napięciem i rytmem filmu, pozwoliła stworzyć mistrzowski dokument muzyczny, który wciąga widza od początku do końca - mówiła ze sceny przewodnicząca jury Gita Gsell.

Złotego Lajkonika w Konkursie Polskim otrzymał film „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka – dokumentalny film drogi, który w zabawny i ciepły sposób opowiada o niezwykłej relacji matki i syna przemierzających Polskę i Niemcy w celu odtworzenia zdarzeń z przeszłości. Jury, pod przewodnictwem Dariusza Jabłońskiego, doceniło film za „ukazanie wzruszających i pełnych ciepłego humoru relacji pomiędzy synem i matką w czułej podróży najpiękniejszym z pojazdów”.

Najlepszym polskim filmem dokumentalnym został „Obcy na mojej kanapie” Grzegorza Brzozowskiego. Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego polskiego filmu animowanego otrzymał Zbigniew Czapla za film „Dziwny Przypadek”, który tym samym stanął na podium w dwóch konkursach. Nagrodę dla najlepszego polskiego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał Damian Kocur za film „Nic Nowego pod Słońcem”.

OTO FOTOKRONIKA MIASTA KRAKOWA

57. KFF

Nagroda publiczności powędrowała do szwedzko-włoskiego reżysera Erika Gandiniego za film dokumentalny „Chirurg rebeliant”.

Już po raz trzeci Krakowski Festiwal Filmowy wśród 10 najważniejszych europejskich festiwali filmowych rekomenduje filmy dokumentalne do Europejskiej Nagrody Filmowej. W tym roku oficjalną rekomendację otrzymał film „BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta, który otworzył tegoroczną edycję Festiwalu.

Po raz drugi ważną częścią Krakowskiego Festiwalu Filmowego była sekcja DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry – programu wydarzeń branżowych. Wręczono nagrody dla dokumentów w fazie developmentu oraz na etapie postprodukcji.

W trakcie gali wszyscy zgromadzeni w kinie, w geście solidarności podnieśli kartki z napisem Release Oleg Sentsov (uwolnić Olega Sencowa), a Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej i wiceprezes Europejskiego Klubu Producentów przytoczył dramatyczną historię ukraińskiego reżysera. Oleg Sencow w 2014 roku został aresztowany przez funkcjonariuszy FSB, oskarżony o terroryzm i skazany na na 20 lat łagru. Polska Akademia Filmowa symbolicznie objęła opieką Sencowa, inicjuje działania międzynarodowe i apeluje publicznie do władz rosyjskich.

pokaż metkę
Autor: TOMASZ RÓG
Osoba publikująca: TOMASZ STANKIEWICZ
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-06-04
Data aktualizacji: 2017-06-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź