Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Improwizacje na festiwalu Sacrum Profanum

„Muzyczka/Samotność dźwięków” to przedostatni koncert Festiwalu Sacrum Profanum. W programie - improwizacje oparte na kompozycjach i  improwizacje do kompozycji elektronicznych w wykonaniu Evana Ziporyna, Adriena Lambineta, Kamila Szuszkiewicza, Mikołaja Pałosza i Kuby Sokołowskiego, a także samego Tomasza Stańko. Koncert odbędzie się pierwszego października o godz. 18 w Centrum Kongresowym ICE.

Fot. KBF / materiały prasowe

Współczesna muzyka poważna i muzyka improwizowana (niekoniecznie ta wywodząca się z jazzu) od dawna pozostają w ścisłym związku i wzajemnie na siebie wpływają. Najwięksi dwudziestowieczni kompozytorzy nie stronili od współpracy z improwizatorami – by wspomnieć tylko o wspólnych przedsięwzięciach Krzysztofa Pendereckiego i Dona Cherry’ego czy Johna Cage’a i Hermana Poole’a Blounta – jednego z największych jazzowych innowatorów, szerzej znanego pod przybranym imieniem Sun Ra.

Podczas koncertu „Muzyczka/Samotność dźwięków”, który odbędzie się w ramach tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum dwa muzyczne światy połączą się po raz kolejny. W części pierwszej występu bazę do zbudowania przestrzeni, w której rozegra się improwizacja będą stanowiły utwory jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku - Henryka Mikołaja Góreckiego. Ich interpretacji podjęli się artyści, których publiczności Sacrum Profanum nie trzeba szczegółowo przedstawiać. Adrien Lambinet, Kamil Szuszkiewicz, Mikołaj Pałosz, Kuba Sokołowski i kierownik muzyczny przedsięwzięcia Evan Ziporyn niejednokrotnie  udowodnili, że nie ma dla nich muzycznych granic, których nie dałoby się przekroczyć.

W części drugiej koncertu legendarny polski trębacz i jeden z najważniejszych przedstawicieli europejskiej szkoły jazzu - Tomasz Stańko, wejdzie w dźwiękowy dialog z muzyką elektroakustyczną. Polski wkład w powstanie i rozwój tego gatunku wciąż pozostaje niedoceniony, a przecież na inspirację twórczością jednego z czołowych polskich kompozytorów nurtu elektroakustycznego - Eugeniusza Rudnika, powołuje się miedzy innymi Richard David James wydający albumy pod pseudonimem Aphex Twin. „Nokturn” Rudnika usłyszymy na finał koncertu, wcześniej zabrzmi kompozycja „Solitude of Sounds” Tomasza Sikorskiego, który jest uważany za pierwszego polskiego przedstawiciela minimalizmu oraz Serial – jedyny utwór, który Tomasz Stańko stworzył we współpracy ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Nie są to utwory, których często można posłuchać na żywo, co czyni z krakowskiego koncertu wydarzenie, o którym już teraz można powiedzieć, że będzie unikalne.

Źródło: Rafał Zbrzeski

Lizard Magazyn / Off Radio Kraków / Radio Kraków

Więcej informacji na stronie internetowej festiwalu Sacrum Profanum.

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-09-19
Data aktualizacji: 2017-09-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź