Tramwaj do Mistrzejowic
Radni wyrazili wiele wątpliwości związanych z budową linii szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Największe budzi formuła budowy i użyczenia w partnerstwie publiczno-prywatnym.
Komisję Infrastruktury RMK odwiedzili przedstawiciele firmy konsultingowej pracującej dla Ministerstwa Rozwoju. Firma przedstawiała sposób budowy i użytkowania linii tramwajowej do Mistrzejowic. Głównym założeniem miałaby być budowa linii przez prywatnego inwestora i sfinansowanie przez niego inwestycji na starcie. Następnie Miasto w trakcie 20-letniej umowy przekazywałoby uzgodnioną wcześniej kwotę (ratę) inwestorowi za przeprowadzone roboty oraz utrzymanie infrastruktury.
Radni mieli wątpliwości co do sposobu użytkowania linii, gdyż są dwie propozycje odnośnie do przekazania inwestorowi obsługi torowisk. Pierwsza z nich zakłada przekazanie tylko 4,5 kilometrowego odcinka, druga zaś użyczenia pełnej linii tramwajowej. Pierwsza możliwość, jest zapewne tańsza, jednak jest mniejsze prawdopodobieństwo, iż znajdzie się firma, która będzie chciała zainwestować tylko w tak mały fragment. Radni najwięcej pytań zadawali właśnie o koszty inwestycji. Szacowana wartość to ok. 370 mln zł. Wynagrodzenie inwertora (20-letnie użytkowanie) to suma ok. 595 mln zł (w pierwszej wersji), w przypadku drugiej propozycji może wynieść nawet 1 mld 788 mln zł. Jednak jak zapewnił ZIKiT koszty Miasta (w sytuacji, gdy nie skorzystałoby z partnerstwa publiczno-prywatnego) byłyby porównywalne. Dodatkowo Miasto musiałoby zrezygnować z innych, mniejszych inwestycji w najbliższym czasie.
Na razie trwa etap rozmów i negocjacji. Partnerstwo publiczno-prywatne staje się coraz częstszym systemem działań inwestycyjnych w samorządach. Związane jest to z niewielkimi środkami w budżetach oraz coraz mniejszym dofinansowaniem unijnym. Stąd gminy szukają możliwości inwestycyjnych w PPP.