Komunikat archiwalny

Mniej miejsc parkingowych?

Mniej miejsc parkingowych przy biurowcach i wielkopowierzchniowych sklepach? Tak wygląda prezydencka propozycja poprawy programu parkingowego. Jednak radni z Komisji Infrastruktury nie są przekonani do tych pomysłów.

Mniej miejsc parkingowych?
Fot. ZIKiT

Obowiązujący program parkingowy przewiduje, że w przypadku obiektów handlowych powyżej 2 tys. mkw powierzchni sprzedaży trzeba wybudować 50 miejsc parkingowych na 1. tys. mkw sprzedaży. Nowe przepisy mają zmniejszyć wskaźnik do 30 miejsc na 1 tys. mkw sprzedaży. Podobnie rzecz miałaby się w przypadku biurowców. Obecnie wymagane jest 5-10 miejsc parkingowych w obiektach w ścisłym centrum (obszar ochronny) na 1 tys. mkw powierzchni użytkowej i 30 miejsc postojowych na terenach poza ograniczeniami. Nowe plany zakładają zmniejszenie wskaźnika o połowę – do 15 miejsc postojowych na 1 tys. mkw. powierzchni użytkowej.

Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury radni wyrażali się o tych planach z dezaprobatą.

- Pojechałem na zakupy do Bonarki i krążyłem pół godziny, zanim zaparkowałem. Podobnie jest w innych tego typu obiektach. Nie powinniśmy zmniejszać przy nich liczby miejsc parkingowych – przekonywał radny Wojciech Wojtowicz i pytał, skąd w ogóle ten pomysł.

Jak wyjaśnił Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK, z badań przeprowadzonych  w czterech dużych sklepach wielkopowierzchniowych wynika, że miejsca parkingowe przy tych obiektach są zajmowane średnio w ok. 60 procentach. Stąd decyzja, aby iść w kierunku obniżenia tych wskaźników.

Radni zwrócili również uwagę na to, że poprawiony program parkingowy nie obejmuje zwiększenia wskaźnika miejsc postojowych w zabudowie wielorodzinnej. Projekt zakłada, że na jedno mieszkanie w ścisłym centrum ma być od 0,5 do 1 miejsca postojowego, a na terenie poza ograniczeniami – co najmniej 1,2 miejsca do parkowania. - Należy ten wskaźnik zwiększyć, nie można dopuścić do sytuacji, w których na nowych osiedlach już na samym początku brakuje miejsc postojowych, a kierowcy stają na chodnikach i ulicach – podkreślał radny Jakub Kosek.

Pokaż metkę
Autor: Błażej Siekierka
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta i Dzielnic Krakowa
Zobacz także