Kraków rozmawia o edukacji włączającej
Jak skutecznie wdrażać ideę edukacji włączającej? Jak tworzyć warunki, w których uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czuje się w pełni uczestnikiem życia klasy, a jednocześnie korzysta z indywidualizacji nauczania? I jaką rolę ma w tym procesie do odegrania nauczyciel? Nad odpowiedziami zastanawiać się będą uczestnicy konferencji „Nauczyciel wobec edukacji włączającej”, która odbędzie się 8 grudnia w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
Wezmą w niej udział dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli i nauczania wczesnoszkolnego, pracownicy poradnictwa oraz wszyscy zainteresowani problematyką inkluzji. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty jest jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018. Krakowska inicjatywa świetnie się więc wpisuje w założenia i cele wyznaczone przez MEN.
Edukacja włączająca stawia sobie za cel usuwanie wszelkich przeszkód i barier, które stają na przeszkodzie temu, żeby wszystkie dzieci uczyły się wspólnie. Nie chodzi tylko o dzieci z niepełnosprawnościami, ale także o uczniów chorych czy mierzących się – z różnych powodów (np. trauma, sytuacje stresowe, rozwód rodziców) – z trudnościami edukacyjnymi. Edukacja włączająca oznacza zmianę działania szkół tak, żeby podchodziły do każdego dziecka w możliwie jak najbardziej zindywidualizowany i elastyczny sposób.
Konferencja, która odbędzie się 8 grudnia, skupia uwagę na relacji nauczyciela z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych, na tym, jak kształtować relacje w obliczu inności, trudności, nieprzewidywalności. Wymaga to otwarcia i rozumienia zachodzącego procesu. Konieczne jest nowe, dogłębne podejście do przygotowania nauczycieli pracujących z dziećmi, które nie spełniają kryterium „przeciętnego ucznia”. Konferencja ma uwrażliwić na odkrywanie szans i ograniczeń w realizacji inkluzji oraz wskazać nauczycielom drogi rozwoju. To także okazja do zapoznania się z profesjonalistami, autorami publikacji i uznanymi autorytetami w dziedzinie edukacji włączającej.
Organizatorem wydarzenia jest Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym we współpracy z MCDN ODN w Krakowie i Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką. Udział jest bezpłatny.
Zgłoszenia przyjmuje Biuro Obsługi Klienta w MCDN ODN w Krakowie, ul. Garbarska 1, pok. 12. Wypełnioną „Kartę zgłoszenia uczestnika” (formularz dostępny na stronie internetowej www.krakow.mcdn.edu.pl) należy do 4 grudnia złożyć osobiście, przesłać drogą elektroniczną e-mail: bok.krakow@mcdn.edu.pl lub pocztą (faxem) na adres: MCDN Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie, 31-131 Kraków, ul. Garbarska 1, tel. 12 422 14 49; tel. kom. 513 042 381; fax: 12 422 30 26.
Miejsce: Centrum Kongresowe Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, al. 29 Listopada 46
Przebieg konferencji:
Godz. 12.00 – rejestracja uczestników
Godz. 13.00 – rozpoczęcie konferencji, wystąpienia przedstawicieli władz Miasta Krakowa oraz Małopolskiego Kuratorium Oświaty
- „Szanse i bariery w edukacji inkluzyjnej” – prof. dr hab. Tamara Zacharuk, rektor Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach;
- „Nauczyciel w ekosystemie dziecka z niepełnosprawnością – wspólna perspektywa rozwoju ” – dr Krzysztof Gerc, adiunkt w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skawinie;
- „Znaczenie zabawy dla edukacji włączającej” – Magdalena Szelc-Mays, starszy wykładowca w Katedrze Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego;
- „Szkoła inkluzyjna jako środowisko współpracujące” – dr Tamara Cierpiałowska, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego.