Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Premiera opery Alka Nowaka na festiwalu Sacrum Profanum

16. edycja festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa siedem dni. Usłyszymy kilkadziesiąt polskich i światowych premier, a na finał Krakowskie Biuro Festiwalowe przygotowało specjalną premierę opery „ahat ilī – Siostra bogów” zamówionej u Alka Nowaka do oryginalnego libretta Olgi Tokarczuk. Jest to pierwsza na świecie opera z librettem tej niezwykle utalentowanej i popularnej autorki.

Fot. materiały prasowe / KBF

–  Sacrum Profanum konsekwentnie buduje swoją tożsamość wokół absorbujących eksperymentów w muzyce. Jestem pewna, że dają one satysfakcję zarówno odbiorcom, jak i twórcom. Potwierdza to zeszłoroczna edycja, która generowała tematy do rozmów, zmuszała do zadawania pytań, budziła przekonanie, że muzyki nie tylko powinno się słuchać: warto też o niej myśleć – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Festiwal Sacrum Profanum otwiera jesienny sezon wielkich wydarzeń w naszym mieście – i po prostu trzeba tu być! W tym roku festiwal potrwa siedem dni, a prezentowane projekty pokażą pełne spektrum zainteresowań muzyki współczesnej.

– Przed nami trzecia odsłona Sacrum Profanum w nowej formule. Stawiamy na eksperyment i bezkompromisowość, chcemy wciąż poruszać się po pograniczach gatunków i estetyk. Wielokontekstowy program znów będzie odważnym komentarzem do rzeczywistości. Dbamy też o konsekwencję w zachowaniu tożsamości festiwalu i – co oczywiste – o wysoki poziom artystyczny – mówi kurator festiwalu Krzysztof Pietraszewski i dodaje: „Zaczynamy od ogłoszenia prapremiery dzieła »ahat ilī – Siostra bogów« o wyraziście feministycznej wymowie. Znacząca reprezentacja kobiet jest też mocną stroną zespołu twórców. Jestem przekonany, że to wydarzenie odbije się głośnym echem”.

Opera „ahat ilī – Siostra bogów” jest kulminacyjnym punktem tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum. Stworzenia tego niezwykłego dzieła podjęli się nietuzinkowi artyści, pracujący w twórczym zespole. Muzykę komponuje Alek Nowak, libretto napisała Olga Tokarczuk, całość wyreżyseruje Pia Partum, a za scenografię odpowiedzialna jest Magdalena Maciejewska. – Większość postaci w tej historii to bogowie, ale głównym bohaterem jest człowiek i jego czasem boska, a czasem nie-boska natura – mówi śląski kompozytor. Muzyczny język Nowaka charakteryzuje wysoce indywidualny idiom łączący w spójną całość wiele różnorodnych estetyk i inspiracji, w którym można znaleźć zarówno odniesienia do tradycji, jak i najnowsze techniki kompozytorskie.

Libretto luźno nawiązuje do powieści „Anna In w grobowcach świata” Olgi Tokarczuk. - Mit jest czymś, co nigdy się nie wydarzyło – ale też dzieje się zawsze. Historia o zbuntowanej bogini, która schodzi do podziemnego świata, żeby zmierzyć się z własną siostrą, panią śmierci, jest być może najstarszą opowieścią ludzkości i zawiera w sobie wiele zapowiedzi późniejszych mitów. Ten pramit stawiał już pięć tysięcy lat temu uniwersalne i do dziś aktualne pytania: o nieśmiertelność, o stosunek bogów do człowieka, o ofiarę i poświęcenie. Fascynująca, niepokorna postać bogini Inanny wydaje się zadziwiająco nowoczesna – mówi autorka, podkreślając uniwersalność prezentowanej historii.

Reżyserka „Pia Partum” potwierdza: „Śmierć – niezwyciężony wróg. Mimo to, od zawsze, istniała pokusa, by ją pokonać. Kosmos – odwieczny, bezlitosny porządek, który prowokuje bunt. Człowiek, jak zawsze, buntuje się przeciw bogom. Stara sumeryjska historia ulepiona z gliny rozgrywa się w jakieś bliżej nieokreślonej przyszłości, w jakimś przedziwnym futurystycznym mieście. Niezrozumiałość wymieszanych języków, którymi jest opowiadana, tylko podkreśla jej uniwersalizm i autentyczność pragnień, które ją motywują”.

Libretto napisane w języku polskim zrealizowane będzie w tłumaczeniu na kilka języków: współczesny angielski (dla postaci ludzkich) oraz wybrane języki starsze – akadyjski, łaciński, starogrecki, prasłowiański oraz aztecki (dla postaci boskich oraz demonicznych).

Premiera opery „ahat ilī – Siostra bogów” stanie się niewątpliwie ważnym momentem w historii polskiej muzyki współczesnej. Już wkrótce organizatorzy ogłoszą solistów i wykonawców, a także ujawnią kolejne elementy programu festiwalu. Bilety na operę „ahat ilī – Siostra bogów” w sprzedaży już od 12 marca!

„ahat ilī – Siostra bogów”

  • niedziela, 16 września, godz. 20:00, Centrum Kongresowe ICE Kraków

  • poniedziałek, 17 września, godz. 21:00, Centrum Kongresowe ICE Kraków
     

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-03-08
Data aktualizacji: 2018-03-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź