Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Brać przykład z innych miast

Wymiana doświadczeń, rozwiązań i praktyk stosowanych w europejskich miastach które można przenieść na krakowski grunt, a także poszukiwanie rozwiązań w aspekcie rozwoju ruchu turystycznego – tym zajmowano się podczas pierwszej edycji konferencji „Miasta historyczne 3.0”. Z podsumowaniem konferencji zapoznali się radni podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki.

Jak mówił Bartłomiej Walas z Wydziału Promocji i Turystyki celem projektu Miasta Historyczne 3.0 jest dyskusja nad problemami i rozwiązaniami stosowanymi w miastach historycznych, wyłącznie w aspekcie rozwoju turystyki, przy uwzględnieniu uwarunkowań demograficznych, przestrzennych, historycznych, kulturowych, ekonomicznych oraz społecznych. Celem jest także poszukiwanie wspólnych narzędzi zrównoważonego rozwoju pod kątem ewolucji ruchu turystycznego.

Podczas konferencji zdiagnozowano dzisiejsze i przyszłe problemy miast turystycznych. Do tych dzisiejszych należą: trend wzrostowy przyjazdów, nadmierna koncentracja wokół głównych atrakcji, sharing economy zmniejszający strukturę inwestycji w wynajem, obniżenie jakości usług, trudne zarządzanie transportem autokarowym i parkingami oraz tzw. night economy. Z kolei do przyszłych problemów zaliczono: wyludnienie stref turystycznych, spadek bezpieczeństwa, obniżenie jakości życia mieszkańców, czarny PR a także integrację pionową oraz poziomą.

Przyglądano się również funkcjonowaniu i organizacji miast. Na czynniki pierwsze rozebrano takie miasta jak np. Edynburg, w którym skupiono się na jakości życia, albo też Amsterdam, który jest modelowym przykładem dobrego zarządzania „nocną ekonomią”.

Radny Aleksander Miszalski, nota bene, uczestnik konferencji, pytał czy wypracowany został jakiś mechanizm, dzięki któremu najciekawsze wnioski z różnych miast byłyby spisywane i potem wdrażane. Pytał również, czy wiele było tematów, które można by przenieść na grunt krakowski. Jak powiedziała Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki - Elżbieta Kantor, jest sporo takich rzeczy i teraz spotkania odbywać się będą na warsztatach tematycznych, podczas których przedstawiciele Krakowa będą rozmawiać o interesujących z punktu widzenia naszego miasta kwestiach.

Następnie radni zapoznali się z informacjami na temat Karty Krakowskiej. W ramach Karty Krakowskiej tworzy się system zniżek, ulg, preferencji i uprawnień dla mieszkańców. Karta Krakowska realizowana jest w szczególności na obszarach komunikacji, kultury, sportu, wychowania i oświaty, zdrowia, gastronomii, sklepów i usług. W pierwszej kolejności planuje się wprowadzenie udogodnień związanych z dostępnością do komunikacji miejskiej, miejskich muzeów oraz galerii. Karta wydawana będzie na okres jednego roku w formie plastikowego nośnika lub w formie mobilnej. Rozpoczęcie zbierania wniosków o przystąpienie do Programu Karta Krakowska nastąpi 1 lipca, natomiast sam program wystartuje 1 sierpnia.

Na koniec radnym zaprezentowała się instytucja działająca w ramach Krakowskiego Biura Festiwalowego - Kids In Kraków.  Kids in Kraków zajmuje się rozwojem oferty informacyjno-edukacyjnej dla dzieci i rodzin, tak więc radni mogli się dowiedzieć co ciekawego czeka w najbliższym czasie najmłodszych mieszkańców Krakowa.

pokaż metkę
Autor: Błażej Siekierka
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta i Dzielnic Krakowa
Data publikacji: 2018-04-13
Data aktualizacji: 2018-04-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź