Komunikat archiwalny

Intensywniejsze prace na torach tramwajowych

Tegoroczne plany prac utrzymaniowych na torowiskach w Krakowie zostały zrewidowane - informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Największy od lat budżet na naprawy może być jeszcze powiększony, ale tylko jeśli nie przeszkodzi w utrzymaniu możliwości przewozowych komunikacji zbiorowej.

Intensywniejsze prace na torach tramwajowych
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Przygotowany w 2015 r. program modernizacji krakowskich torowisk tramwajowych zakłada przeprowadzenie sześciu wielkich inwestycji na ulicach: Basztowej (wykonane), Kościuszki, Starowiślnej, Krakowskiej, Królewskiej i Podchorążych, oraz al. Solidarności i ronda Kocmyrzowskiego (także zakończone).

Harmonogram inwestycji uległ jednak zmianie m.in. ze względu na kłopoty wykonawcy, który miał zająć się ul. Kościuszki. Jednocześnie dopiero wiosną tego roku można było przewidzieć, w jakich okresach będą prowadzone modernizacje ul. Krakowskiej i ciągu torowisk do Bronowic.

- Po wiosennych analizach, dokonaliśmy więc szacunków i przygotowaliśmy nowy harmonogram prac utrzymaniowych na torowiskach – wyjaśnia Andrzej Olewicz, wicedyrektor ZIKiT odpowiedzialny m.in. za infrastrukturę tramwajową.

W tym roku ZIKiT będzie dysponował większą niż w poprzednich latach kwotą na naprawy i mniejsze remonty. To 35 milionów złotych. Jeśli będą szanse na przeprowadzenie większej liczby remontów, kwota ta może ulec powiększeniu. Zależy to jednak m.in. od możliwości organizacyjnych wykonawców, dostępności szyn i rozjazdów, a także od konieczności utrzymania możliwości przewozowych komunikacji miejskiej na odpowiednim poziomie.

Prace naprawcze i utrzymaniowe będą więc w tym roku prowadzone z pewnością na ul. Bieńczyckiej przy okazji przebudowy ulicy pod kątem nowego wjazdu na teren inwestycji dewelopera, który sfinansuje część prac na torowisku. Kontynuowane będą także prace w rejonie pętli w Łagiewnikach, gdzie potrzebna jest wymiana zwrotnic i krzyżownic. Prawdopodobnie uda się także przeprowadzić prace na torowisku biegnącym wzdłuż ul. Zakopiańskiej.

Nie ma natomiast wciąż decyzji, kiedy mogłaby się rozpocząć naprawa torowiska na al. Solidarności. ZIKiT sprawdza, jakie prace są niezbędne, by torowisko umożliwiało jazdę z pełną prędkością na całym odcinku. Wszystko musi uwzględniać jednocześnie plany całkowitej modernizacji torów w al. Solidarności, które będą prowadzona w ramach wspomnianego programu.

Przewidywane jest także wzmocnienie torowiska na al. Pokoju. Tory będą podbijane, a szyny szlifowane, zwłaszcza na odcinku w rejonie Dąbia. Na łukach zamontowane będą nowe szyny. W planach są także dalsze remonty rozjazdów i krzyżownic na najważniejszych skrzyżowaniach - obok Teatru Bagatela, przy Collegium Novum, na skrzyżowaniu ul. Dominikańskiej i św. Gertrudy, a także obok budynku basenu Korona.

Większość prac będzie prowadzona w okresach najmniej uciążliwych dla pasażerów, co będzie szczególnie ważne po wyłączeniu torowisk do Bronowic i na ul. Krakowskiej. Te nietypowe warunki sprawiają, że planowanie kolejnych prac naprawczych może okazać się niemożliwe do pogodzenia z koniecznością przewożenia miliona pasażerów dziennie.

Tagi: tramwaj, ZIKiT

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także