FMF: Dance2Cinema w Muzeum Inżynierii Miejskiej

„Volver”, „Kiki”, „Prawa pożądania” i celtycki folk – piosenki z filmów Almodóvara oraz irlandzko-islandzka muzyka ludowa wypełnią program klubowego koncertu FMF z cyklu Dance2Cinema. Bohaterami pierwszego czerwcowego wieczoru będą hiszpańska wokalistka Esther Ovejero i islandzki kompozytor Atli Ӧrvarsson.

FMF: Dance2Cinema w Muzeum Inżynierii Miejskiej
Fot. archiwum artystki / materiały prasowe / KBF

To już druga odsłona serii klubowych koncertów Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie – w ubiegłym roku, podczas plenerowego widowiska Dance2Cinema, wystąpił włoski kompozytor i DJ, trzykrotny laureat Oscara i czterokrotny zdobywca Złotego Globu oraz nagród Grammy: Giorgio Moroder. Na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Krakowie zabrzmiały wówczas najpopularniejsze tematy i piosenki z filmowej kolekcji artysty, między innymi „Top Gun”, „Midnight Express”, „Człowiek z blizną” i „Niekończąca się opowieść”. Moroder osobiście poprowadził spektakl, stojąc za konsolą.

Tegoroczna edycja Dance2Cinema obejmie dwa kameralne koncerty. W pierwszej części wieczoru wystąpi hiszpańska piosenkarka Esther Ovejero – gwiazda katalońskiej sceny muzycznej, koncertująca na świecie od kilkunastu lat. Zadebiutowała w 1999 roku na festiwalu Canarias Heineken Jazz&Más, na którym zaśpiewała wspólnie z założoną przez siebie formacją bluesową, zyskując renomę najciekawszego i najbardziej wszechstronnego głosu na kanaryjskiej scenie muzyki soul. W tym samym roku rozpoczęła współpracę z najwybitniejszymi artystami Wysp, a wkrótce – z czołowymi muzykami Barcelony, w tym z uznaną grupą La Vella Dixeland. Dalej były koncerty na popularnych festiwalach i prestiżowych scenach, takich jak Terrassa Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival, Jamboree Jazz Club, Luz de Gas czy Jazzsi Club, gdzie wokalistka przez cztery lata nadzorowała organizację Jam Sessions.

W 2005 Esther Ovejero wydała pierwszy solowy album zatytułowany „Rompiendo el Silencio”, z gościnnym udziałem kameruńskiego multiinstrumentalisty Richarda Bony (gitara basowa, kontrabas, perkusja, wokal). Krążek został zaprezentowany na kanaryjskim festiwalu Heineken Jazz&Más, na którym artystka wystąpiła jako support przed koncertem słynnego argentyńskiego gitarzysty Luisa Salinasa. Cztery lata później Ovejero ukończyła pracę nad drugą płytą „Historias compartidas”; w sesji nagraniowej wzięli wówczas udział uznani artyści: David Quevedo, Martin Leiton, Charlie Moreno i Kike Perdomo. Trzeci album – Gerunds – hiszpańska wokalistka nagrała w 2014 roku, pod pseudonimem „Ricca”.

Muzyka jest dla Esther tym, co ją napędza i kształtuje jej umysł. – Mama mówi, że zaczęłam śpiewać jak miałam dwa albo trzy lata. Muzyka jest nieodłączną częścią mnie – śpiewam kiedy jestem smutna lub szczęśliwa, kiedy idę ulicą albo kieruję autem. Czasami śpiewam nawet w myślach – wyznaje artystka. I dodaje, że słucha muzyki każdego rodzaju, w zależności od nastroju, w jakim się znajduje, historii, jaką dana piosenka opowiada oraz możliwości wokalnych, jakie stwarza wykonawcy. Na pierwszym miejscu znajduje się, od zawsze, jazz. – To jest bardzo trudny gatunek, trzeba poświęcić długie godziny, by zaśpiewać piosenki jazzowe właściwie. To właśnie w jazzie możemy odnaleźć najpiękniejsze melodie i teksty – uważa Esther Ovejero.

W Krakowie, podczas koncertu FMF Dance2Cinema, wokalistka zaprezentuje własną interpretację piosenek z filmów czołowego hiszpańskiego reżysera, Pedra Almodovára. W przygotowanym przez nią parateatralnym show znajdą się takie tytuły, jak „Wysokie obcasy”, „Volver”, „Prawa pożądania”, „Kiki”, „Kobiety na skraju załamania nerwowego”, „Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?” i „Zwiąż mnie”. – Almodovár jest bardzo nietypowym i oryginalnym reżyserem. Dorastałam przy jego filmach i każdy z nich naznaczył mnie w inny sposób – mówi Ovejero.

Koncert piosenek filmowych Almodovára organizujemy w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie.

Drugą część wieczoru wypełni muzyka filmowa islandzkiego kompozytora Altiego Ӧrvarssona i jego zespołu Torrek. Ӧrvarsson zaistniał na scenie muzycznej w bardzo młodym wieku, jeszcze zanim zdecydował się na rozpoczęcie studiów na Barkee College of Music i North Carolina School of the Arts. Waz z formacją Sálin hans Jóns mins zdobył trzy platynowe i dwie złote płyty. Kolejna nagroda - Pete Carpenter Fellowship - którą otrzymał już za samodzielne kompozycje, zaprowadziła go aż do Los Angeles. Tam rozpoczęła się jego przygoda z małym i wielkim ekranem – Atli nawiązał współpracę ze słynnym autorem telewizyjnych piosenek, Mike’em Postem („Nowojorscy gliniarze”, „Prawo i porządek”). Wkrótce zwrócił na niego uwagę jeden z gigantów amerykańskiej muzyki filmowej, Hans Zimmer. – Spotkaliśmy się za pośrednictwem naszego wspólnego agenta, który uważał, że świetnie pasuję do grona Europejczyków pracujących w jego zespole. Hans to jeden z najbardziej błyskotliwych umysłów, jakie kiedykolwiek spotkałem, inspiruje mnie do szukania nowych dróg. Współpracę z nim uważam za wielki przywilej – mówi Ӧrvarsson.

Na 11. Festiwal Muzyki Filmowej Alti Ӧrvarsson przyjedzie ze specjalnym funkowym projektem, zabarwionym nutą irlandzko-islandzkiej muzyki folkowej. Towarzyszyć mu będzie zespół Torrek, który powstał podczas pracy nad ścieżką dźwiękową do dramatu historycznego „Dziewiąty legion” (reż. Kevin McDonald, 2011). Atli opowiada: „W trakcie tego procesu, dzięki temu, że trafiłem na takich współpracowników jak Eoghan i Flaithri Neff – poznałem celtycką muzykę ludową. Poczułem, że byłoby wspaniale spróbować połączyć ją z moim rodzimym folklorem. Wcześniej, z moja siostrą Hildą, rozważaliśmy możliwość stworzenia jakiegoś etnicznego projektu w oparciu o islandzki folk. Ale dopiero przy pracy nad »Dziewiątym legionem« zrozumiałem, jak silne są te melodie, które przetrwały wieki”.

Niedługo po premierze filmu McDonalda Torrek rozpoczął koncerty na estradach całego świata. W Krakowie Atli Ӧrvarsson i jego muzycy wystąpią u progu festiwalowego weekendu, 1 czerwca 2018 roku.

Oba koncerty z cyklu Dance2Cinema odbędą się w kameralnym wnętrzu Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także