Ekologiczna i przyjazna mieszkańcom komunikacja

Podstawa dobrze funkcjonującego miasta? Sprawna i przyjazna mieszkańcom komunikacja miejska. Dzięki unijnym funduszom linie tramwajowe są doprowadzane w kolejne punkty na mapie Krakowa, a już wkrótce miasto będzie się mogło pochwalić w pełni ekologicznym taborem.

Ekologiczna i przyjazna mieszkańcom komunikacja
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Stare, wyeksploatowane i emitujące mnóstwo spalin autobusy? W Krakowie to przeszłość. Co więcej, już za kilka miesięcy Kraków ma się stać pierwszym polskim miastem, po którym poruszać się będzie wyłącznie ekologiczny tabor komunikacji miejskiej. Jak to możliwe? Wszystko dzięki wielkim inwestycjom w nowe, spełniające wysokie normy autobusy, które nie tylko nie zanieczyszczają środowiska, ale i znacznie zwiększają komfort podróżowania.

Na tak duże zakupy miasto może sobie pozwolić przede wszystkim dzięki unijnym środkom. Dofinansowanie przyznane w Regionalnym Programie Operacyjnym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zaledwie w ciągu ostatnich dwóch lat (2016-2017) umożliwiło inwestycję w aż 107 nowych autobusów: 75 z silnikami Euro 6, 20 autobusów elektrycznych i 12 pojazdów hybrydowych.

Podróż ekologiczna i komfortowa

Nowe pojazdy zastąpiły najstarszy i najbardziej wyeksploatowany tabor i, co najważniejsze, spełniają najwyższe normy emisji spalin w przypadku autobusów zasilanych olejem napędowym i hybrydowych lub są całkowicie bezemisyjne (autobusy elektryczne). To znacznie ograniczy emisję spalin pochodzących z transportu zbiorowego, a co za tym idzie poprawi się jakość powietrza na obszarze całej krakowskiej aglomeracji.

Wszystkie pojazdy są nowoczesne, niskopodłogowe i mają zapewnić jak najwyższy komfort podróży. Z uwagi na znaczącą liczbę autobusów i ich optymalne wykorzystanie przewidziano także budowę infrastruktury ładowania tych pojazdów, która obok stanowisk typu plug-in dla każdego autobusu obejmuje również pięć stacji szybkiego ładowania pantografowego, zlokalizowanych na terenie Krakowa.

Ułatwieniem codziennych podróży pasażerów mają z kolei być automaty do sprzedaży biletów i ładowania Krakowskiej Karty Miejskiej. W ramach tej samej inwestycji na terenie Krakowa stanęło 12 nowych urządzeń.

Kolejne autobusy w tym roku

To jednak wcale nie koniec - dzięki kolejnej transzy unijnych funduszy do Krakowa ma w tym roku trafić jeszcze 78 ekologicznych autobusów. Dostawa nowoczesnych pojazdów znów będzie realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a krakowski przewoźnik otrzyma dofinansowanie w wysokości 61,5 milionów zł przy wartości projektu wartej ponad 107 mln zł.

Przetarg na dostawę rozstrzygnięto w styczniu tego roku. I tak w Krakowie pojawi się 56 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości ok. 12 metrów wyposażonych w silniki Euro 6, 12 autobusów hybrydowych Volvo, a także 10 autobusów midi marki Autosan. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Nie zabraknie też udogodnień dla niepełnosprawnych: platformy wjazdowej dla osób na wózkach inwalidzkich, czy przycisków oznakowanych brajlem oraz wypukłymi piktogramami.

Łączna wartość środków unijnych pozyskanych na zakup 185 autobusów w obu projektach w ramach ZIT wyniosła aż 177,21 mln zł, przy łącznej wartości inwestycji 283,28 mln zł.

Szybciej przez centrum

Jednocześnie realizowane są również przedsięwzięcia z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, tzw. komplementarne do ZIT, z których części można korzystać już teraz. Tak jest choćby w przypadku przebudowanej ulicy Basztowej, gdzie w zeszłym roku wprowadzono ruch jednokierunkowy i całkowicie przebudowano torowisko. Ma to zwiększyć szybkość przejazdu komunikacji zbiorowej przez centrum, zminimalizować ryzyko awarii torowiska, a docelowo ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta a tym samym zmniejszyć poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. To także komfort dla pasażerów, którzy od kilku miesięcy mogą cieszyć się nowymi, dużymi i bezpiecznymi wiatami przystankowymi oraz udogodnieniami dla pieszych. Zadowoleni będą też rowerzyści, dla których wyznaczono nową ścieżkę.

W ramach tego samego projektu zakończono też prace w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego wraz z przebudową podstacji trakcyjnej „Bieńczycka”, a przebudowę przejdą także inne torowiska w mieście. Zmiany przeprowadzane będą w ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki, ul. Krakowskiej, al. Solidarności, ul. Starowiślnej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej.

Realizowane w ramach projektu modernizacje torowisk i infrastruktury towarzyszącej kosztują niemal 140 mln zł, z czego unijne dofinansowanie pokrywa ok. 76,45 mln zł.

Inwestycja na północy

To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla pasażerów komunikacji miejskiej. Z kolejnego projektu realizowanego w ramach inwestycji komplementarnych do ZIT cieszyć się powinni szczególnie mieszkańcy północy Krakowa, którzy już niedługo będą mogli tramwajem dojechać na Górkę Narodową. Projekt budowlany nowej linii tramwajowej jest już gotowy, a wykonawca zapowiada, że sama budowa rozpocznie się w czwartym kwartale tego roku.

Blisko 5,5-kilometrowa trasa będzie prowadzić od istniejącej pętli Krowodrza Górka na północ, przekroczy ul. Opolską w tunelu, a dalej pobiegnie przez Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do al. 29 Listopada, gdzie zaplanowano nową pętlę z terminalem autobusowym i parkingiem Park+Ride. Takie parkingi na nowej trasie będą trzy - w sumie na ok. 400 samochodów. Przewidziano też budowę estakady nad potokiem Sudół i ul. Nad Sudołem, most nad Białuchą oraz wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. W ramach inwestycji w ciągu ulicy Opolskiej ma też zostać zbudowane dwupoziomowe skrzyżowanie. Koszt całej inwestycji to niemal 379 mln zł, z czego ponad 151 mln pokryje unijne dofinansowanie. Nowe torowisko ma być przygotowane na ponad 500 kursów tramwajów na dobę, a składy mają nim jeździć już w 2020 r.

 

 

 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Margerita Krasnowolska
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także