Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zabytkowe tramwaje i autobusy na ulicach Krakowa

Miłośników zabytkowych pojazdów 22 lipca czekało sporo atrakcji. Poza regularnymi trasami Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione linie specjalne, obsługiwane zabytkowymi pojazdami: linia tramwajowa nr 15, na której kursowały wagony 102N, GT6 i 102Na oraz linia autobusowa nr B, obsługiwana przez przegubowego Ogórka, Ikarusy 280 i 620 oraz San H01B. Natomiast Muzeum Inżynierii Miejskiej zaprezentowało zabytkowe tramwaje, w tym najstarszy, z 1909 roku, oraz najmłodszy – 1938 roku. Od 13 lipca można je oglądać w ponadstuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego – wagony, choć historyczne, są czynne, zostały pieczołowicie odrestaurowane i wyglądają tak, jak przed wojną, gdy służyły krakowianom.

Fot. Bogusław Świerzowski

Chętni do odbycia niezapomnianej podróży przez miasto historycznym tramwajem przejechali się linią nr 15, która kursowała z Cichego Kącika do kopca Wandy (Cichy Kącik – al. 3 Maja – Piłsudskiego – Podwale – Basztowa – Dworzec Główny – Lubicz – rondo Mogilskie – al. Powstania Warszawskiego – rondo Grzegórzeckie – al. Pokoju – rondo Czyżyńskie – al. Jana Pawła II – plac Centralny im. R. Reagana – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy). Natomiast zabytkowe autobusy pojechały linią nr B: z Dworca Głównego do Kombinatu (Kombinat – al. Solidarności – plac Centralny im. R. Reagana – al. Andersa – Dobrego Pasterza – Lublańska – Młyńska – Pilotów – rondo Mogilskie – Lubicz – Dworzec Główny – Westerplatte – Poczta Główna – Dominikańska – Franciszkańska – Podwale – Basztowa – Dworzec Główny. Powrót: Dworzec Główny – Lubicz – rondo Mogilskie).

W niedzielę, 22 lipca, zabytkowe tramwaje kursowały na stałych trasach Krakowskiej Linii Muzealnej

Z kolei zainteresowani szczegółami konstrukcyjnymi zabytkowych tramwajów mogą je poznać w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Wszystkie prezentowane tam tramwaje należą do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Muzeum Inżynierii Miejskiej. To największy obecnie i najbardziej reprezentatywny zbiór spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Najcenniejsze wśród nich, to m.in. wagon silnikowy SN4 z 1910 roku, sprowadzony do Krakowa w 1941 roku z Eberswalde, gdzie zlikwidowano komunikację tramwajową (jedyny zachowany pojazd tego typu), czy unikatowa lokomotywa tramwajowa BT1 z 1921 roku, pochodząca z Wrocławia, gdzie wykorzystywano ją do przetaczania towarowych wagonów kolejowych po sieci tramwajowej.

Ekspozycji towarzyszą dodatkowe atrakcje – w niedziele: 22 i 29 lipca oraz 10, 12 i 19 sierpnia, po wystawie i terenie zajezdni zwiedzających oprowadzi przewodnik (w cenie biletu), a 5 sierpnia odbędzie się pogadanka o nieznanym języku tramwajarzy – dowiemy się, gdzie w tramwaju jest piekiełko i w których tramwajach świeci choinka z bombkami.

Więcej informacji a stronie Muzeum Inżynierii Miejskiej.

 

zdjęcie 22.07.2018, 13 29 06.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 48.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 48.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 55.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 54.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 41.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 46.jpg
Bogusław Świerzowski
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 06.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 48.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 48.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 55.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 54.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 29 41.jpg
zdjęcie 22.07.2018, 13 28 46.jpg
pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-07-22
Data aktualizacji: 2018-07-23
Powrót

Zobacz także

Znajdź