Kobiece zdrowie bez cenzury

Wstydliwe, pomijane w dyskursie, zamiatane pod dywan - tematy kobiecej profilaktyki zdrowotnej oraz wirusa HPV wciąż noszą znamiona tabu. Na ratunek krakowiankom przybywa jesienna odsłona kampanii edukacyjnej Go Healthy Girl, której celem jest popularyzacja rzetelnej wiedzy na temat profilaktyki, przebiegu oraz leczenia kobiecych schorzeń intymnych. Swój udział w akcji zadeklarowały największe krakowskie uczelnie, a hasztag #SheCare podbija media społecznościowe.

Kobiece zdrowie bez cenzury
Fot. gohealthygirl.com / materiały prasowe

Twórcy inicjatywy wzięli pod lupę kobiece problemy ze zdrowiem, o których wciąż w Polsce mówi się zdecydowanie za mało i za cicho. Poza szeroko pojętą profilaktyką kobiecego zdrowia, na kampanijnej tapecie znalazł się również temat wirusa HPV, który od 25 lat nieprzerwanie dziesiątkuje populację kobiet w Polsce.

- Polki przede wszystkim nie korzystają z profilaktyki. Statystyki są nieubłagane: rak szyjki macicy dotyka rocznie ok. 4 tysiące kobiet, z czego połowa przegrywa walkę z nowotworem. Co więcej, aż 80 proc. kobiet nie korzysta z refundowanej raz na trzy lata cytologii, która jest jedynym badaniem umożliwiającym wczesne wykrycie zmian przedrakowych. Ponadto, kalendarz szczepień obowiązkowych nie uwzględnia szczepionki przeciw HPV, nie dziwi więc, że w Polsce nadal mamy jeden z najwyższych współczynników zachorowań na raka szyjki macicy w Europie. Te dane są zatrważające i z pomocą kampanii chcemy mieć realny wpływ na ich zmianę, a przede wszystkim na wzrost odsetka wyleczeń nowotworu w jego wczesnym stadium - tłumaczy Karolina Ochała z agencji BeeOnTree, twórczyni inicjatywy Go Healthy Girl.

Kampania edukacyjna Go Healthy Girl jest odpowiedzią na zatrważająco niski poziom edukacji w Polsce na temat wirusa HPV, profilaktyki nowotworowej i intymnych problemów zdrowotnych. Już jesienią na krakowskich uczelniach odbędą się spotkania studentek z ekspertami z zakresu terapii uroginekologicznej, zdrowia psychicznego i seksuologii, a także ginekologii onkologicznej.

– Chcemy zmobilizować Polki do dbania o własne zdrowie i zapewnić im niezbędną wiedzę, dzięki której będą mogły robić to we właściwy sposób. Internet pełen jest mało rzetelnych informacji, a na badanie stanu zdrowia nadal decydujemy się zbyt późno, dopiero po wystąpieniu pierwszych objawów choroby. Wstydzimy się mówić o menstruacji, nietrzymaniu moczu, zdrowiu psychicznym czy problemach natury seksuologicznej - dotyczy to zwłaszcza młodych kobiet, które coraz częściej padają ofiarami podstępnych schorzeń i nowotworów. Najwyższy czas skończyć z tą śmiercionośną autocenzurą i z pomocą dużej, znanej ze wspierania kobiet, korporacji, uczelni wyższych oraz najlepszych ekspertów pokazać kobietom, że siła tkwi przede wszystkim w profilaktyce - podkreśla Agata Michalik, współtwórczyni kampanii.

Jesienna odsłona Go Healthy Girl to cykl wykładów edukacyjnych o charakterze zamkniętym i otwartym. 13 i 17 września spotkania odbyły się w siedzibie State Street Polska, a 18 i 25 października odbędą się w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Gotowość do udziału w kampanii potwierdziły również inne krakowskie uczelnie wyższe, wśród których znajduje się m.in. Uniwersytet Jagielloński czy Politechnika Krakowska.

Więcej szczegółów dotyczących inicjatywy oraz planowanych wydarzeń znajduje się na oficjalnej stronie internetowej kampanii gohealthygirl.com.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także