Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

MPK wycofuje z regularnych linii Jelcze i Scanie

Po wycofaniu w 2007 roku kultowych Ikarusów nadeszła pora na pożegnanie kolejnych niezwykle popularnych autobusów, które służyły mieszkańcom Krakowa od kilkudziesięciu lat. Dziś w sobotę, 6 października, po raz ostatni na regularne linie wyjadą autobusy Jelcz M121MB, Jelcz M181MB, Jelcz M081MB Vero oraz Scania 113 CLL. Każdy z nich po wykonanych kursach w godz. 14.00-14.30 przyjedzie na pętlę os. Podwawelskie, gdzie nastąpi ich uroczyste pożegnanie. To właśnie te pojazdy jeszcze nie tak dawno zastępowały Ikarusy, a teraz ich miejsce zajmą nowoczesne autobusy z silnikami, spełniającymi najwyższe europejskie normy.

Fot. ZIKiT

Na jakich liniach będzie można spotkać tego dnia kończące służbę mieszkańcom autobusy?

  • Jelcz M081MB Vero pojawi się na linii nr 101/100, a ostatni kurs będzie miał z Kopca Kościuszki o godz. 14.18.
  • Jelcz M121MB będzie kursował na linii nr 124/424 i o godz. 13.56 wyruszy z pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta
  • Jelcz M181MB będzie kursował na linii nr 112 i swój ostatni kurs rozpocznie o godz. 14.05 z pętli Tyniec Kamieniołom
  • Scania 113 CLL będzie kursować na linii nr 162 i swój ostatni kurs rozpocznie o godz. 13.46 z Podgórek Tynieckich

Przypomnijmy, że autobusy marki Jelcz M181MB to pierwsze niskowejściowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady w Jelczu. Były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że do Krakowa dostarczono pierwszy wyprodukowany autobus z nowym nadwoziem. Posiadają silniki Mercedesa spełniające normy Euro 2 oraz Euro 3.

Z kolei pierwsze autobusy Jelcz M121MB, również z silnikami Mercedesa, zostały dostarczone w 1996 roku. Posiadały nadwozie bardzo zbliżone do pierwszych Jelczy M121M z silnikami MAN. Kolejne dostarczano w latach 1998-2002. Wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów Voith (3-biegowe) lub ZF (4- lub 5-biegowe). Posiadały też dwie wersje przełożenia tylnego mostu. W związku z tym ich teoretyczna prędkość maksymalna jest zróżnicowana i wynosi 66 km/h, 75 km/h, 80km/h lub 90 km/h. Autobusy te obecnie stacjonują w zajezdni i stacji obsługi Wola Duchacka, choć w latach 1999-2004 część z nich znajdowała się w Bieńczycach. 

Autobusy Jelcz M081MB Vero zostały zakupione po raz pierwszy w czerwcu 2005 roku dla Stacji Obsługi Wola Duchacka. Zakupiono wówczas 32 autobusy. Kolejne autobusy tym razem dla Stacji Obsługi Bieńczyce kupiono we wrześniu 2007 (10 sztuk) i maju 2008 roku (8 sztuk). Pod względem konstrukcyjnym autobus jest nieco zmodyfikowaną wersją Mercedesa O815 z nadwoziem Auwarter (od oryginału różni się minimalnie górną częścią nadwozia, słupkami okiennymi oraz przednimi drzwiami). Wszystkie autobusy są wyposażone w silnik o mocy 136 KM.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Słupsku w latach 1994-1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane są one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie. Są wyposażone w automatyczne 3-biegowe skrzynie biegów VOITH (za wyjątkiem czterech autobusów posiadających 4-biegową skrzynię ZF).

Wycofanie tych marek autobusów z linii regularnych nie oznacza, że już nigdy nie zobaczymy ich na krakowskich ulicach. Najbliższa okazja będzie w niedzielę, 7 października, podczas parady zabytkowych i nowoczesnych autobusów. Parada rozpocznie się na terenie Zajezdni Tramwajowej Podgórze, przy ul. J. Brożka 3. Już od godz. 10.30 wszyscy chętni będą mogli oglądać pojazdy biorące udział w paradzie. Punktualnie o godz. 12.00 autobusy wyruszą i pojadą w stronę centrum miasta przez ul. Wadowicką, M. Konopnickiej, rondo Grunwaldzkie, al. Krasińskiego i ul. Piłsudskiego. Następnie autobusy pojadą ul. Straszewskiego, Dunajewskiego, Basztową i ul. Lubicz do ronda Mogilskiego (dolny poziom), a stąd ul. Mogilską i Lema do TAURON Areny Kraków. Tam właśnie zostało zaplanowane zakończenie parady i wiele atrakcji dla uczestników, w tym tych najmłodszych.

Do pojazdów biorących udział w paradzie będzie można wsiadać w zajezdni tramwajowej Podgórze przy ul. J. Brożka 3, na przystanku przy ul. Piłsudskiego, na ul. Basztowej oraz na rondzie Mogilskim.

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-10-06
Data aktualizacji: 2018-10-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź