Nauka i edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zwiedź forty Łapianka i Mogiła!

Dziś będzie okazja, by zwiedzić dwa krakowskie forty, aktualnie rewitalizowane przez miasto, czyli fort 52a Łapianka i fort 49 ½ Mogiła. Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie i Małopolskie Stowarzyszenie Miłośników Historii Rawelin zapraszają do oglądania obiektów w ramach „Dni Twierdzy Kraków”. Odbędzie się kilka tur zwiedzania – w forcie Łapianka pierwsze wejście o godz. 10.00, w forcie Mogiła o godz. 16.00. Kolejne wejścia będą wyznaczane po zgłoszeniu się chętnych. Wstęp jest bezpłatny ale konieczna jest wcześniejsza rezerwacja biletów tutaj.

Fot. ZBK

Fort Łapianka powstał w latach 1897–1898 w ramach wzmacniania południowej flanki twierdzy. Jego głównym uzbrojeniem były cztery wieże pancerne wyposażone w armaty 8 centymetrów, co zapewniało panowanie nad traktem wiedeńskim (dzisiejsza ul. Zakopiańska).

Fort spotkał los podobny do wielu innych obiektów Twierdzy Kraków. Został poważnie zniszczony m.in. zezłomowano elementy pancerne, obiekt częściowo przebudowano i wykorzystywano na cele produkcyjne (mieściła się tu wytwórnia wina i soków owocowych). Obiekt przez wiele lat stał opuszczony. W 2015 roku Zarząd Budynków Komunalnych rozpoczął jego remont i rewitalizację, po zakończeniu której w Forcie Łapianka mieścić się będzie Muzeum i Centrum Ruchu Harcerskiego. Podczas niedzielnego zwiedzania zostanie zaprezentowany kolejny etap prac m.in. zrewitalizowana fosa z odkrytymi kamiennymi wzmocnieniami stoków oraz odnowiony ostróg bramny.

Fort Mogiła powstał w latach 1895-1896 jako jeden z mniejszych obiektów w Twierdzy. Jego zadaniem była obrona drogi na Sandomierz, której relikty znajdują się w pobliżu fortu. Druga wojna światowa przyniosła kolejne akcenty związanie z budową umocnień polowych na terenie fortu. W okresie budowy Nowej Huty w forcie kwaterowali robotnicy, natomiast w trakcie rozbudowy kombinatu w obrębie zapola wybudowano przepompownię gazu hutniczego i kompleks garaży. Elementem, który przetrwał w pierwotnej postaci jest odcinek drogi rokadowej łączącej obiekt z traktem sandomierskim i jego zachowany relikt o długości około 150 m gdzie zachowała się oryginalna nawierzchnia. Istnieje też nadal budynek, w którym mieściła się wartownia.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-10-14
Data aktualizacji: 2018-10-14
Powrót

Zobacz także

Znajdź