Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków kontynuuje swoją politykę transportową

Miasto opracowało koncepcję nowych cenników biletów komunikacji miejskiej, opłat na obszarze strefy płatnego parkowania oraz nowe podejście do regulowania ruchem (Strefa Czystego Transportu). Te działania wpisują się w realizację polityki transportowej Krakowa.

Fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl

W środę, 19 grudnia, radni Rady Miasta Krakowa zapoznali się z projektem uchwały wprowadzającej na obszarze turystycznym kwartału Kazimierz tzw. Strefy Czystego Transportu. To narzędzie służące do ograniczania emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych (m.in. pyłów, czy tlenków azotu) oraz zmniejszania natężenia ruchu samochodowego - na obszarze tak silnie użytkowanym przez pieszych, jak Kazimierz, to rozwiązanie podnoszące ich komfort poruszania się.

Po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu na Kazimierz prawo wjazdu mieliby mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy (do końca 2025 r. - później musieliby się wyposażyć w samochody niskoemisyjne) i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 r.). Poza nimi wjazd miałyby jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG. Zgodnie z zebranymi uwagami od mieszkańców wprowadzone zostały odpowiednie korekty do projektu uchwały, którą dziś zajmie się rada - mieszkańcy Kazimierza są przychylni rozwiązaniu.

Radni poznali też koncepcję zmian w cenniku biletów komunikacji zbiorowej. Założeniem zmian w cenniku jest przekonanie jak największej liczby osób do stałego korzystania z komunikacji zbiorowej na podstawie biletów okresowych. Ich cena dla mieszkańców (posiadaczy Karty Krakowskiej) będzie wynosiła 72 zł. Byłaby to najniższa stawka wśród dużych polskich miast – w żadnym z nich cena biletu okresowego nie jest niższa niż 90 zł, większość oscyluje wokół 100 zł. Jednocześnie jednak ze sprzedaży wycofane zostałyby bilety okresowe ważne na jednej lub dwu liniach.

Propozycja, która była prezentowana radnym, zakłada również, że zmianie ulegnie pakiet biletów krótkoterminowych. Bilet jednoprzejazdowy będzie kosztował 4 zł, bilety ważne przez okres 15 minut (za 3 zł), 30 minut (za 4 zł), godzinę (5 zł) oraz 90 minut (6 zł). Wycofany zostanie za to bilet ważny przez 20 minut.

Przygotowane rozwiązania mają za zadanie urealnić ceny biletów w stosunku do wzrostu cen i wysokości pensji w Polsce. Konieczne stało się uwzględnienie inflacji, szczególnie w kontekście wzrostu cen energii elektrycznej, co odbija się na kosztach funkcjonowania m.in. sieci tramwajowej (wzrost o ok. 15 mln zł).

Razem z koncepcją nowej taryfy biletowej przygotowane zostały również nowe rozwiązania dla Strefy Płatnego Parkowania. Przewidywane jest włączenie do niej obszaru osiedla Podwawelskiego, Zabłocia i drobne korekty obecnych granic. Oprócz tego - wraz z wprowadzeniem drogą ustawy takiej możliwości - zmienione zostałyby stawki opłat za postój, które nie były regulowane od 2001 r. (ustawa nie przewidywała takiej możliwości.

Na obszarze wewnętrznym strefy płatnego parkowania cena za pierwszą godzinę postoju ma wynosić 6 zł, na obszarach mniej obciążonych ruchem samochodowym cena miałaby wynosić 4 zł za godzinę. Decyzja o tym, które podstrefy powinny być obciążone wyższymi stawkami zapadła na podstawie analiz zamówionych jesienią tego roku. Pokazały one, że najsilniej obciążone ruchem są podstrefy P1 (cała), P2, P3, P4 oraz P6II i PIV. To tam miałyby obowiązywać wyższe stawki za postój.

pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-12-19
Data aktualizacji: 2018-12-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź