Komunikat archiwalny

Na 100-lecie niepodległości uczniowie ożywili dawne teksty

Piękne, a rzadko przypominane polskie utwory literackie z lat 1791–1921, podejmujące tematykę patriotyczną i historyczną, można było usłyszeć we wtorek, 8 stycznia w Pałacu Krzysztofory. Zaprezentowali je laureaci i finaliści XV Międzyszkolnego Konkursu Pięknego Słowa „Mój Kraków”, w tym roku odbywającego się pod hasłem „Moja Ojczyzna, Mój Kraków”. Podczas gali finałowej uczniowie odebrali nagrody i dyplomy, wyróżnieni zostali także opiekujący się nimi nauczyciele.

Na 100-lecie niepodległości uczniowie ożywili dawne teksty
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Konkurs „Mój Kraków” już od 15 lat realizuje Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków przy al. Kijowskiej 8. – Tegoroczna edycja to nasz mały jubileusz, tym bardziej wyjątkowy, że zbiega się ze 100-leciem odzyskania przez Polskę niepodległości – mówi Jolanta Błasiak, nauczycielka, pomysłodawczyni i koordynatorka projektu. – Od samego początku staramy się zapoznawać dzieci i młodzież z historią Krakowa, kształtować więź z małą ojczyzną, a także promować miasto. Tym razem poprosiliśmy uczniów o prezentację utworów poetyckich i prozatorskich o tematyce historyczno-patriotycznej, powstałych w latach 1791–1921, a więc w okresie, kiedy Polacy walczyli o wolność – dodaje.

Wśród zwycięskich utworów znalazły się m.in. piosenka Jacka Kaczmarskiego „Rejtan, czyli raport ambasadora” z 1980 roku, wiersz Edwarda Słońskiego „Ta, co nie zginęła” z 1914 roku (najpopularniejszy wiersz okresu I wojny światowej), wiersz Adama Mickiewicza „Reduta Ordona” oraz „Krakowskie dzieci” (Trzynasty Pułk) na polu chwały, 1914-1915 Ernesta Giżejewskiego z 1917 roku (wydana pod pseud. Emil Kwaśny).

Historyczne teksty literackie przeniosły uczniów w przeszłość i przypomniały o trwających 123 lata staraniach Polaków o odzyskanie suwerennej ojczyzny. Ten okres w dziejach Polski to m.in. powstania i konspiracja, romantyczne zrywy i pozytywistyczna praca u podstaw, cierpienie wielu tysięcy patriotów, a także codzienne zmagania polskich rodzin o przetrwanie. Wydarzenia te zaowocowały ogromną ilością utworów literackich i pieśni opisujących dramatyczne losy ojczyzny i jej obywateli uczestniczących w konfliktach zbrojnych.

Podczas gali finałowej konkursu, która odbyła się w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, o polskiej drodze do niepodległości i szczególnej roli Krakowa mówił młodzieży prof. Jacek Purchla, niegdyś uczeń Szkoły Podstawowej nr 5. Następnie laureaci i finaliści, przy akompaniamencie Zespołu Pieśni i Tańca AGH „Krakus” oraz uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, zaprezentowali zwycięskie utwory. Wydarzenie uświetnił też recital Jagi Wrońskiej, która z chórem młodzieży wykonała pieśni historyczne.

Ogółem w konkursie wzięło udział 35 uczniów i uczennic z Krakowa i Małopolski, podzielonych na trzy kategorie wiekowe: klasy I–III szkoły podstawowej, klasy IV–VIII szkoły podstawowej oraz gimnazja i licea. W przesłuchaniach finałowych, które odbyły się 11 grudnia, wyłoniono 17 najlepszych uczestników. Występy oceniało jury, w którym zasiedli prof. Zofia Budrewicz z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Pedagogicznego, poetka Aleksandra Rzońca i prozaik Janusz Mika. Recytacje uczniów oceniali także aktorzy teatralni – prof. Jacek Romanowski, aktor Narodowego Teatru Starego, oraz Ilona Buchner, aktorka Teatru Groteska.

Pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Zobacz także