Nauka i edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nauczyciele z Krakowa docenieni za eTwinning

Kilkunastu krakowskich nauczycieli otrzymało w tym roku Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości za projekty realizowane w ramach programu eTwinning. To przedsięwzięcia, które pozwalają uczniom w niekonwencjonalny sposób poszerzać wiedzę oraz dzielić się nią z rówieśnikami z innych krajów, dzięki wykorzystaniu mediów elektronicznych i znajomości języków obcych. Przykładowo młodzież z Polski, Rumunii, Portugalii, Serbii, Turcji oraz Bośni i Hercegowiny poszukiwała w otaczającym nas na co dzień dziedzictwie kulturowym (stroje, flagi, symbole) ilustracji… zjawisk matematycznych.

Fot. materiały prasowe

Wyróżnione w tym roku projekty to m.in.:

  • „Zagrajmy w kropki, czyli Dot Day 19” (Szkoła Podstawowa nr 34),
  • „Lies mit uns! Teil 1: Der Mensch und seine Werte / Read with us! Part 1: The man and his values” (VIII Liceum Ogólnokształcące),
  • „Take the e+Train” (Szkoła Podstawowa nr 86),
  • „Street art – vandalism, protest or art? A web map-based comparison of street art in different European areas” (II Liceum Ogólnokształcące),
  • „Street art around Europe” (II Liceum Ogólnokształcące) oraz
  • „Geometry of Countries” (Zespół Szkół Elektrycznych nr 1).

Uruchomiony w 2005 r. program eTwinning w ciągu kilkunastu lat zbudował wokół siebie europejską, ponadnarodową społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących za pomocą mediów elektronicznych. Obecnie w programie uczestniczy niemal 400 tysięcy nauczycieli. Biorą w nim udział nauczyciele wszystkich przedmiotów, pracujący z uczniami w wieku 3–19 lat, w tym również bibliotekarze szkolni i pedagodzy, którzy realizują online międzynarodowe projekty edukacyjne. Ich wyróżniki to bezpośrednia komunikacja z zagranicznymi partnerami, co zachęca do korzystania z nowoczesnych mediów oraz języków obcych, interdyscyplinarność, innowacyjne podejście do edukacji oraz elastyczność w doborze tematów i metod pracy.

Korzyści z projektów realizowanych w ramach eTwinningu odnoszą wszyscy w nie zaangażowani, a więc:

  • szkoła – której zadaniem jest przygotowanie uczniów do życia w nowoczesnym społeczeństwie, w tym wyposażenie ich w takie umiejętności, jak posługiwanie się językami obcymi, sprawne komunikowanie się z wykorzystaniem środków technicznych oraz porozumiewanie się ponad podziałami kulturowymi;
  • nauczyciele – którzy rozwijają swój warsztat (językowy, techniczny, dydaktyczny), tworzą i poznają nowe metody pracy z uczniami w swojej szkole i nauczycielami w innych krajach;
  • uczniowie – którzy realizują swoje pasje i wykorzystują w praktyce umiejętności językowe, techniczne i interpersonalne, a także nawiązują cenne kontakty.

W ramach projektu artystycznego „Street art around Europe” młodzież z II Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, Francji, Czech i Turcji przyglądała się sztuce ulicznej, a następnie opracowała multimedialny słownik pojęć związanych ze street artem i książeczkę zawierającą opowiadania w języku angielskim ilustrowane przykładami graffiti z poszczególnych krajów. Jak podkreśla dr Elżbieta Gajek, ekspert programu, w eTwinningu technika i języki obce to narzędzia do pielęgnowania uniwersalnych wartości, poznawania ludzi i krajów oraz budowania przyjaźni.

pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2019-11-12
Data aktualizacji: 2019-11-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź