Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Powstaje nowy Dworzec Główny

Ruszyła budowa nowego Dworca Głównego w Krakowie. „To dobra informacja w kontekście planów budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej” – uważa Prezydent Jacek Majchrowski.

Nowoczesny Dworzec Główny powstaje pod torami i peronami dzisiejszej stacji. „Będzie centralnym elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach” – mówił podczas inauguracji Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP. W uroczystej inauguracji, która odbyła się w piątek, 19 listopada wziął udział Zastępca Prezydenta Krakowa Wiesław Starowicz.

Poszczególne elementy dworca będą łączyć ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W holu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.

Rozpoczęcie budowy nowego Dworca Głównego to dobra informacja, szczególnie w kontekście planów realizacji szybkiej kolei Aglomeracyjnej. „W tym zakresie Miasto współdziała z Urzędem Marszałkowskim oraz PKP PLK S.A. Do roku 2012 przebudowana zostanie linia kolejowa do portu lotniczego w Balicach. Oprócz końcowego przystanku MPL Balice, powstaną trzy nowe przystanki dla podróżnych w rejonie ulic Balickiej, Zakliki z Mydlnik oraz Podkamyk w Olszanicy” – mówi Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. I zaznacza, że Miasto włączyło się w przygotowanie przystanków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w innych częściach miasta. „Wykorzystujemy do tego środki unijne z projektu Via Regia Plus realizowanego w ramach Programu Współpracy Terytorialnej CENTRAL EUROPE. Przygotowujemy koncepcje przystanków Złocień, Prądnik Czerwony, Bronowice oraz Sanktuarium. Opracowania te stanowić będą podstawę do podjęcia działań inwestycyjnych we współpracy z zarządcą sieci kolejowej” – zaznacza Prezydent Krakowa.

Generalnym wykonawcą nowego krakowskiego dworca jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS” S.A. Jego budowa jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” Unii Europejskiej i pochłonie 130 mln złotych. Obiekt będzie gotowy w drugim kwartale 2012 roku.

W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi, od poniedziałku 22 listopada wyłączony z ruchu zostanie tunel, łączący Regionalny Dworzec Autobusowy (przy schodach ruchomych do podziemnego Krakowskiego Szybkiego Tramwaju) i Galerię Krakowską. Przestrzeń ta będzie bowiem jednym z elementów nowego dworca. „W pozostałych miejscach pasażerowie nie napotkają na utrudnienia związane z budową. O zmianach w poruszaniu się informować będą żółto-czarne strzałki i tablice, rozmieszczone w różnych miejscach dworca i w jego okolicach” – zapewnia rzecznik prasowy Grupy PKP. Pasażerom przy kasach biletowych rozdawane będą również mapki, mówiące o zamknięciu tunelu. Komunikaty wygłaszane będą też przez megafony. (M).

pokaż metkę
Osoba publikująca: WIESŁAW SZCZUREK
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2010-11-21
Data aktualizacji: 2010-11-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź