Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Muzyka klasyczna króluje w Krakowie

Miniony rok w muzyce poważnej podsumowało wtorkowe (11 stycznia), krakowskie wydanie Gazety Wyborczej. Autor tekstu – Tomasz Handzlik - najwyższe oceny przyznał festiwalom Misteria Paschalia i Sacrum Profanum pisząc, że niezmiennie królują na mapie kulturalnych wydarzeń miasta. Dodał także, że z cienia wyszła Capella Cracoviensis.

Sacrum Profanum i Misteria Paschalia z rzeszą międzynarodowych gwiazd, świetnie ułożonym repertuarem i niemałym budżetem stały się bezkonkurencyjne. I w ciągu paru zaledwie lat wyrosły na muzyczne potęgi nie tylko w skali kraju, ale i Europy. Dziś zachwycają się nimi najważniejsze światowe dzienniki i stacje telewizyjne z Gramophone, Le Figaro, BBC Music Magazine, Time, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Diapasonem i Mezzo na czele – czytamy.

Wyróżniając Sacrum Profanum Gazeta pisze: „Zeszłoroczne SP przejdzie do historii z kilku powodów. Po pierwsze, jego bohaterami byli mało u nas znani, a przecież wybitni współcześni kompozytorzy nordyccy, zaś gwiazdą rozrywkowej odsłony Jón Jónsi Thor Birgisson, lider słynnej islandzkiej grupy Sigur Rós. Po drugie, festiwal miał dwa zupełnie nowe, bardzo ważne otwarcia: Linię Muzyczną i Made in Poland. Ten pierwszy to realizowana wspólnie przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i wydawnictwo Ha!Art seria ciekawych, mocno powiązanych z festiwalowym programem książek o muzyce współczesnej. Made in Poland to z kolei projekt, którego założeniem jest prezentacja w ramach SP muzyki polskiej. W minionym roku były to m.in. dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna i Agaty Zubel. Interpretowane przez najlepsze europejskie zespoły mają się ukazać na dwupłytowym albumie CD oraz DVD. W tym roku szykuje się kontynuacja przedsięwzięcia. Kompozytorzy młodego pokolenia napiszą zamówione specjalnie na festiwal utwory, do których inspiracją mają być wybrane teksty Czesława Miłosza (z okazji Roku Miłosza).”

Najwyższe noty dla Misteria Paschalia Tomasz Handzlik tłumaczy następująco: „Z tonu nie spuszcza także poświęcony muzyce dawnej festiwal Misteria Paschalia. Najlepsze europejskie zespoły muzyki dawnej, wspaniali soliści oraz znakomity program to już swoista marka, znak rozpoznawczy imprezy. Osobiście nie zapomnę występu katalońskiego gambisty Jordiego Savalla, który tym razem przywiózł do Krakowa projekt La Ruta de Oriente - muzyczny hołd dla hiszpańskiego misjonarza Franciszka Ksawerego. Savall postanowił stworzyć muzyczną mapę podróży jezuity, stąd w programie krzyżowały się sakralne kompozycje europejskie z klasycznymi melodiami japońskimi oraz indyjskimi, zaś cytaty listów św. Ksawerego sąsiadowały z tekstami współczesnych mu poetów. Emocji dodały rewelacyjne zespoły La Capella Reial de Catalunya i Hesperion XXI oraz zaproszeni muzycy z Japonii i Indii.”

W gazecie czytamy także, że „Z cienia wyszła Capella Cracoviensis, choć jeszcze niezupełnie jako zespół, a bardziej instytucja. Kierowana od dwóch lat przez Tomasza Adamusa proponuje coraz ciekawsze wydarzenia. Poczynając od prezentowanego w kultowym krakowskim barze mlecznym Pod Temidą projektu „m.m.m. bar.okowa uczta” z madrygałami Claudia Monteverdiego, przez muzyczno-krajoznawczą wycieczkę do protestanckiego Kościoła Pokoju w Świdnicy, po sylwestrowo-noworoczną inscenizację opery „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz wykonania barokowych oper i oratoriów na instrumentach z epoki. A wszystko to w znakomitej obsadzie i kapitalnej otoczce medialnej zjednującej CC zupełnie nową publiczność”.

Cały tekst jest dostępny na stronie internetowej: http://cjg.gazeta.pl/CJG_Krakow/1,104365,8928047,Kultura_2010__muzyka_klasyczna__Akrobacje_do_gory.html. (KF)

pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-01-13
Data aktualizacji: 2011-01-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź