Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Bilans na miękko

Komisja Rozwoju i Innowacji Rady Miasta Krakowa zajmuje się współpracą pomiędzy biznesem, uczelniami a samorządem. Celem jest promowanie pod Wawelem nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy i promocja Krakowa wśród inwestorów ze związanych z nią branż oraz racjonalizacja gospodarowania miejskimi zasobami. Podczas ostatniego posiedzenia omawiano bilans kompetencji i potrzeb szkolnictwa wyższego zawodowego oraz badań naukowych w Krakowie.

Celem badań przeprowadzonych przez dr. Piotra Prokopowicza (Uniwersytet Jagielloński, Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych, Interdyscyplinarne Centrum Badań i Rozwoju Organizacji) oraz Grzegorza Żmudę (ICBRO UJ) jest zestawienie oczekiwań wybranych branż w Krakowie: life science, energetyki, budownictwa pasywnego i energooszczędnego oraz wybranych sektorów branży kreatywnej. W prace oprócz CEAPP i ICBRO UJ zaangażowany był Urząd Miasta Krakowa, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie oraz stowarzyszenia i klastry branżowe.

W ramach prowadzonych prac przeanalizowano kilkaset ogłoszeń o pracę, przeprowadzono kilkadziesiąt konsultacji i wywiadów pogłębionych z ekspertami, przebadano blisko 100 firm zatrudniających łącznie ponad 6000 pracowników oraz 60 kierunków studiowania (ponad 100 specjalizacji), które w 2014 roku ukończy ponad 7000 absolwentów. W poszczególnych branżach zinwentaryzowano od 16 do 22 kompetencji dotyczących wiedzy specjalistycznej, od 13 do 37 kompetencji w ramach umiejętności specjalistyczne, od 13 do 14 kompetencji z zakresu wiedzy i umiejętności biznesowych, 16 w obszarze umiejętności miękkie, od 17 do 21 oczekiwań dotyczących języków obcych i innych wymagań.

Efekty wspólnego bilansu pokazują, że każda z badanych branż ma specyficzne potrzeby i odrębne podsumowania przynoszą ciekawe wnioski. Okazuje się, że najbardziej poszukiwane cechy pracowników to umiejętności miękkie, m.in. uczciwość, radzenie sobie ze stresem, współpraca, zaangażowanie. Inne konkluzje raportu brzmią równie intrygująco: „Najbardziej na znaczeniu w perspektywie 5 lat zyskają kompetencje techniczne, inne w każdej z czterech badanych branż (m.in. projektowanie budynków energooszczędnych, interakcja człowiek-komputer, obsługa programów symulacyjnych Analizy HPLC). Przedstawiciele uczelni i biznesu zgadzają się zwykle w zakresie odpowiedzialności szkół wyższych w zakresie kształcenia wiedzy i umiejętności specjalistycznych. Większa rozbieżność pojawia się w zakresie kompetencji miękkich – pracodawcy oczekując ich od kandydatów do pracy nie uważają, że odpowiedzialność za ich kształcenie ponoszą szkoły wyższe. Firmy współpracujące już z uczelniami deklarują dużą łatwość w pozyskiwaniu kompetencji z rynku pracy; nawiązywana współpraca jest zwykle oddolna, nieformalna. Na część deficytów odpowiedzią może być wprowadzenie elementów nauczania projektowego oraz  zajęć opartych  na rzeczywistych studiach przypadków, prowadzonych we współpracy z biznesem. Rolą miasta powinno być przede wszystkim stworzenie warunków, w których współpraca pomiędzy różnymi podmiotami jest prosta i pozbawiona nadmiernych administracyjnych obciążeń.”

Radni z zainteresowaniem dyskutowali o celach badania. Głos zabrał m.in. Paweł Węgrzyn, przewodniczący komisji, który jako adiunkt w  Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej także brał udział w badaniu. – To potężne narzędzie, przyda się między innymi w promocji biznesowej naszego miasta. Każdy inwestor jest łasy na takie informacje o rynku pracy. Cieszymy się, że badanie okazało się bardziej szczegółowe niż rok temu. Przedstawiciele krakowskich uczelni zwracali uwagę, że rozwój kompetencji miękkich, takich jak sumienność, uczciwość oraz umiejętności posługiwania się precyzyjną i poprawną polszczyzną to nie zadanie uczelni, które mają przekazywać specjalistyczną wiedzę.  

– Dobrze by było, by te wyniki zostały dobrze rozpropagowane, nie tylko wśród biznesmenów. Ważne, by krakowianie nie widzieli jedynie wierzchołka pracy gminy, mostów, ulic i innych inwestycji, ale także inne działania, które jak w tym wypadku są równie ważne dla rozwoju miasta. A rezultaty bilansu powinny posłużyć do budowy systemu edukacji, mieć wpływ także na szkolnictwo na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym, za który odpowiada gmina – komentował Bogusław Kośmider, przewodniczący RMK.

 

pokaż metkę
Autor: Jan Bińczycki
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2013-11-29
Data aktualizacji: 2013-11-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź