Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Reich, Miłosz, Greenwood, WTC

Symboliczne otwarcie 9. amerykańskiej edycji Sacrum Profanum 11 września (niedziela) z wielu powodów było wyjątkowe. Rocznica ataku na WTC, a w industrialnej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland – jeden z największych kompozytorów naszych czasów Steve Reich i jego muzyka w wykonaniu Ensemble Modern i Jonny'ego Greenwooda z Radiohead. Do tego prapremiera Dwóch wierszy Miłosza Pawła Mykietyna napisanych na zamówienie festiwalu.

Na początku koncertu, w cyklu Made in Poland – Miłosz Sounds, zabrzmiała najnowsza kompozycja Pawła Mykietyna (przygotowana z okazji 100-lecia urodzin Czesława Miłosza). Dwa wiersze Miłosza napisane zostały na dwoje aktorów, dziesięciu muzyków, elektronikę oraz live video. Wykorzystują teksty noblisty – Kiedy chrześcijanin patrzy na getto z tomu Ocalenie oraz Uczciwe opisanie samego siebie nad szklanką whisky na lotnisku, dajmy na to w Minneapolis z tomu To. Mykietyn zestawił ponurą wizji dopalającego się getta z wciąż niegasnącym apetytem na życie dojrzałego mężczyzny. Teksty recytowali aktorzy Maja Ostaszewska i Zygmunt Malanowicz.

Przypominamy, że przygotowane na tegoroczny Festiwal koncerty z cyklu Made in Poland – Miłosz Sounds są częścią projektu finansowanego w ramach Priorytetu Miłosz 2011 – Promesa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego operatorem jest Instytut Książki. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dalszą część wieczoru wypełniła muzyka Steve’a Reicha, wokół którego twórczości koncentruje się program tegorocznego Sacrum Profanum. Rozpoczęło Daniel Variations – epitafium skomponowane w 2006 roku pamięci dziennikarza i skrzypka Daniela Pearla, zamordowanego przez Al-Kaidę w Pakistanie. W utworze Reich wykorzystał zarówno fragmenty biblijnej Księgi Daniela, jak i teksty samego Pearla. W wykonaniu kompozycji na sześć sopranów, sześć tenorów, zespół instrumentalny i chór – wziął udział słynny zespół współpracujący z formacją Steve Reich&Musicians – Synergy Vocals. Muzyce towarzyszyły wizualizacje złożone z czarno-białych zdjęć z ataku na World Trade Center.

Potem przyszła kolej na jedną z najbardziej znanych kompozycji Steve’a Reicha – Electric Counterpoint z 1987 roku, rozsławioną nagraniem Pata Metheny’ego. Utwór na gitarę elektryczną i taśmę (z udziałem dwóch gitar basowych i dziesięciu elektrycznych) zagrał Jonny Greenwood, gitarzysta legendarnego brytyjskiego zespołu Radiohead.

Na finał nieoceniony Ensemble Modern i Synergy Vocals wykonali Music for 18 Musicians (1974-1976) – najsłynniejsze i chyba najczęściej kopiowane przez czołowych DJ-ów dzieło Reicha. Świętujący 75. kompozytor, pionier minimalizmu i elektronicznej rewolucji, sam zasiadł przy fortepianie.

Szczegóły programu: www.sacrumprofanum.com

pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA WAŚKOWSKA
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-09-13
Data aktualizacji: 2011-09-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź