Biznes rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków znowu przyciągnął tłumy

Aż 8 600 000 tyle gości odwiedziło Kraków w 2011 roku. W porównaniu z rokiem ubiegłym liczba ta wzrosła o 450 000. Do stolicy Małopolski przyjechało 6 450 000 osób z Polski i 2 150 000 z zagranicy – tak wynika z badań przeprowadzonych dla Urzędu Miasta Krakowa przez Małopolską Organizację Turystyczną, które zaprezentowano 24 listopada podczas XVIII Forum Turystyki.

„Doskonała współpraca i zaangażowanie różnych środowisk - władz miasta, branży turystycznej, hotelarskiej, organizatorów kongresów i wydarzeń kulturalnych w rozwój turystyki i kreowanie marki jaką jest Kraków sprawia, że nasze miasto ma z czego być dumne i nie ma sobie równych. Wzrastająca co roku ilość gości odwiedzających Kraków jest na to doskonałym dowodem” - mówiła podczas otwarcia Forum Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa - Anna Okońska-Walkowicz.

Z raportu prezentowanego podczas Forum wynika, że w 2011 r. do Krakowa przyjechało 8 600 000 osób (w 2010 r. było to 8 150 000 osób, w 2009 r. 7 300 000 – a więc liczba wciąż wzrasta). Z tego 6 450 000 osób to goście z Polski, a 2 150 000 to goście z zagranicy (w 2010 r. było ich odpowiednio 6 050 000 i 2 100 000).

W 2011 r. wśród gości zagranicznych po raz kolejny przeważali mieszkańcy Wielkiej Brytanii, było ich jednak mniej niż w poprzednim roku (20% w 2011 r., 26,17% w 2010 r.). Na drugim miejscu uplasowali się Niemcy (12,6% w 2011 r., 11,22 % w 2010 r.), a na trzecim Hiszpanie (10,5% w 2011 r., znaczny wzrost udziału z 6,3% w 2010 r.) kolejne miejsca zajęli Włosi i Francuzi. Znacznie wzrosła także liczba gości z Rosji, Irlandii i Izraela.

Wśród gości krajowych przeważali mieszkańcy Małopolski (19,75%) i Śląska (10,94%), ale ich liczba, w porównaniu z poprzednimi latami, spada na korzyść mieszkańców Podkarpacia, Dolnego Śląska, a także Województwa Świętokrzyskiego i Łódzkiego.

Podczas pobytu w Krakowie w 2011 roku goście wydali 2,9 mld zł. Krajowi średnio 236 zł na osobę, a zagraniczni średnio 624 zł na osobę (bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu).

Głównym celem przyjazdów było: zwiedzanie zabytków (42,6% - zagraniczni, 20,6% - krajowi), wypoczynek (26,7% - zagraniczni, 17% - krajowi), rozrywka (5,6% - zagraniczni, 9,2% - krajowi), odwiedzenie krewnych lub znajomych (5,3% - zagraniczni, 7,90% krajowi) oraz cel religijny (4,90% zagraniczni, 6,6% - krajowi). W zestawieniu pojawiają się także m.in. sprawy służbowe, udział w imprezach kulturalnych, edukacja oraz udział w kongresach, konferencjach i szkoleniach.

Jako źródło informacji o Krakowie goście z zagranicy najczęściej podawali: rodzinę i znajomych (41,06%), szkołę (33,55%), internet (30,42%), telewizję (30,08%) i przewodniki (26,08%). Goście z Polski na pierwszym miejscu wskazywali szkołę (62,2%) na kolejnych: rodzinę i znajomych (53,7%), telewizję (29,37%), prasę (18,2%) i internet (17,72%).

Zarówno turyści z kraju jak i z zagranicy wysoko ocenili atmosferę miasta, gościnność i życzliwość jego mieszkańców. Prawie 87% turystów z kraju i prawie 89% turystów z zagranicy poleci Kraków swoim znajomym. 72% odwiedzających zagranicznych zamierza ponownie przyjechać do Krakowa, przy czym zdecydowanie zdeklarowanych jest prawie 30 %. W przypadku odwiedzających krajowych ponad 85% wyraziło wolę ponownego przyjazdu do Krakowa, z tego prawie 50% jest jednoznacznie zdecydowanych.

Wzrost liczby turystów i ich dobre opinie o mieście nie byłyby możliwe bez działań informacyjnych i promocyjnych podejmowanych przez Urząd Miasta Krakowa, o których podczas Forum mówił Marcin Kandefer - Dyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta. Realizowanie projektów skierowanych do turystów, prowadzenie profesjonalnych stron internetowych (www.krakow.pl i www.krakow.travel), kampanie promocyjne, których adresatem są zarówno goście z kraju jak i zagranicy oraz nacisk na rozwój nowych gałęzi turystyki m.in. biznesowej i pielgrzymkowej – to tylko kilka przykładów takich działań.

Według Izabeli Helbin – Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego ogromne znaczenie ma także bogata oferta kulturalna realizowana m.in. w ramach projektu 6 Zmysłów, rozwój sieć punktów informacji miejskiej InfoKraków a także postrzeganie Krakowa jako centrum przemysłu filmowego, które możliwe jest dzięki działaniom KBF-u i Krakow Film Commission.

W XVIII Forum Turystyki, wzięli udział m.in. przedstawiciele Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Krakowskiej Izby Turystyki, Małopolskiej Izby Hotelarskiej Gremium, Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, Urzędu Marszałkowskiego, hotelarze, gastronomicy, biura podróży i przewodnicy. Podczas Forum wręczono również Certyfikaty dla Profesjonalnych Organizatorów Kongresów PCO w Krakowie oraz Certyfikaty dla firm wyróżnionych w konkursie na najciekawsze oferty imprez integracyjno-motywacyjnych w Krakowie i Małopolsce. (KF)

 

Zobacz:

Prezentacja "Ruch turystyczny w Krakowie w 2011 roku" [pdf]

pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA WAŚKOWSKA
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-11-28
Data aktualizacji: 2011-11-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź