Aktualności

Ruszyła Wielka Zbiórka Książek

Masz niepotrzebne bajki dla dzieci lub ciekawe książki dla dorosłych? Oddaj je i stwórz bibliotekę w szpitalu dla małych i dużych pacjentów. 23 kwietnia w Krakowie rozpoczęła się Wielka Zbiórka Książek, które mają trafić do pacjentów w szpitalach, domach dziecka i hospicjach. Akcja potrwa do 20 maja.

Kraków nagrodzi najzdolniejszych uczniów

Ciężko pracowali, swój wolny czas poświęcając na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień. Opłaciło się – aż 351 krakowskich uczniów i uczennic znalazło się w roku szkolnym 2016/2017 w gronie laureatów konkursów wojewódzkich i olimpiad ogólnopolskich. Za te znakomite osiągnięcia zostaną także uhonorowani przez miasto – 23 kwietnia odbiorą „Laury olimpijskie”, czyli dyplomy oraz bony na zakupy edukacyjne.

UJ wśród założycieli nowej uniwersyteckiej sieci współpracy

20 kwietnia na Uniwersytecie Bolońskim doszło do podpisania listu intencyjnego ustanawiającego nową uniwersytecką sieć współpracy – European University Alliance. Uniwersytet Jagielloński reprezentował prorektor UJ ds. badań naukowych i funduszy strukturalnych prof. Stanisław Kistryn.

Konstytucja RP w drodze do krakowskich szkół

Jeszcze przed świętem Konstytucji 3 Maja około 40 tysięcy krakowskich uczniów otrzyma własny egzemplarz Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. To realizacja zapowiedzi radnych i prezydenta Krakowa. W liście przewodnim skierowanym do dyrektorów szkół prezydent Jacek Majchrowski podkreślił, że refleksja nad zapisami ustawy zasadniczej odgrywa nieocenioną rolę w wychowaniu i kształtowaniu świadomości obywatelskiej młodzieży.

Cztery tytuły nagrodzone w konkursie Mądra Książka Roku

„Gdy życie prawie wymarło. Tajemnica największego masowego wymierania w dziejach Ziemi”  Michaela Bentona” i „Dlaczego? Księga najlepszych pytań i odpowiedzi na temat nauki, przyrody i świata” Catherine Ripley zdobyły nagrody główne w konkursie Mądra Książka Roku 2017. Wyniki plebiscytu ogłoszono 19 kwietnia w auli Collegium Novum.

Masz cechy lidera? Spróbuj sił w konkursie samorządowym

Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana zaprasza młodzież w wieku 14–19 lat uczącą się w Krakowie do udziału w konkursie samorządowym „Młody Lider Krakowa”. Celem jest wyłonienie osoby, która działa aktywnie, pomaga i charakteryzuje się cechami przywódczymi, a szerzej – promowanie pozytywnych zachowań i działań oraz postaw obywatelskich, a także upowszechnianie wolontariatu wśród młodzieży.

Jak uczniowie oceniają tegoroczny egzamin gimnazjalny? [sonda]

W środę, 18 kwietnia odbył się egzamin gimnazjalny z części humanistycznej. Egzamin podzielony był na dwie części: test z historii i wos-u oraz test z języka polskiego. Tematem wypracowania z języka polskiego była charakterystyka bohatera, który słuchał się swoich wartości i dokonał przez nie życiowego wyboru. Zobaczcie jak oceniają tegoroczny egzamin krakowscy gimnazjaliści.

Gimnazjalisto, poznaj swoją przyszłą szkołę!

Pokazy, warsztaty, turnieje, a przede wszystkim prezentacje oferty edukacyjnej – to wszystko czeka na uczniów gimnazjów i ich rodziców, którzy w najbliższą sobotę 21 kwietnia odwiedzą krakowskie samorządowe szkoły prowadzące kształcenie zawodowe. W tzw. otwartej sobocie, będącej częścią corocznego Krakowskiego Tygodnia Zawodowców, udział weźmie 21 szkół i placówek kształcących fachowców w różnych branżach i specjalizacjach.

Naukowcy podpisali „Krakowską deklarację o jodzie”

Jod jest krytycznym mikroelementem dla rozwoju mózgu u dzieci. Naukowcy obawiają się, że nawet 50 proc. wszystkich noworodków w Europie nie osiągnie pełni swoich funkcji poznawczych z powodu niedoboru jodu. W środę, 18 kwietnia, prezentując na Uniwersytecie Jagiellońskim „Krakowską deklarację o jodzie”, naukowcy biorący udział w projekcie „EUthyroid” finansowanym przez Unię Europejską, wspierani przez kilka współpracujących organizacji, zaapelowali do europejskich decydentów o wspieranie działań mających na celu wyeliminowanie niedoboru jodu.

Wielokulturowe klasy – podsumowanie szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów

W krakowskich szkołach przybywa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. W latach 2013–2017 liczba uczniów cudzoziemców wzrosła dziesięciokrotnie. – Żeby skutecznie pomagać nowo przybyłym uczniom w integracji i nauce, nauczyciele i szkoły muszą posiadać odpowiednią wiedzę i kompetencje – podkreśla Małgorzata Niewodowska, pedagog specjalny, dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi. Jej placówka zorganizowała 12 kwietnia spotkanie informacyjno-szkoleniowe dla dyrektorów i nauczycieli z całego Krakowa. Ze względu na spore zainteresowanie planuje kolejne – tym razem dla nauczycieli i dyrektorów przedszkoli.