górne tło

Krakowskie inwestycje Liderami Małopolski

Trzy krakowskie projekty inwestycyjne otrzymały tytuł Lidera Małopolski 2011 roku. Wyróżnienia za przebudowę ronda Ofiar Katynia, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz Muzeum Armii Krajowej wręczono podczas gali w Międzynarodowych Centrum Kultury, w środę, 21 marca.

W dwunastym konkursie na „Najlepsze Przedsięwzięcie Roku w Małopolsce – Lider Małopolski 2011” uznanie jury zyskały krakowskie muzea. Wyróżnione zostało Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, które jest pierwszą w Polsce tego typu instytucją, którą stworzono od podstaw. Budynek powstał na terenie dawnej fabryki Emalia Oskara Schindlera w poprzemysłowej dzielnicy Zabłocie. Autorem projektu jest Claudio Nardi, włoski architekt i projektant wnętrz. Projekt, współfinansowany przez UE, zakładał wzniesienie na terenie dawnej Fabryki Schindlera jednego nowego budynku oraz zaadaptowanie sześciu istniejących. Całkowita powierzchnia użytkowa muzeum wynosi około 10 tys. m2. Pozostałością zabytkowych hal fabryki Schindlera są fragmenty ścian, odrestaurowane konstrukcje więźby dachowej budynków przeprojektowanych na oficyny, szedowy kształt dachów gmachu ekspozycyjnego.

Drugi z wyróżnionych obiektów kulturalnych, Muzeum Armii Krajowej to wspólne dzieło samorządu gminnego i wojewódzkiego. Prace przy adaptacji zabytkowych zabudowań proaustriackiej Twierdzy Kraków przy ulicy Wita Stwosza rozpoczęły się w 2009 roku, dzięki uzyskaniu unijnej dotacji. Realizację inwestycji zakończono jesienią 2011 roku. Muzeum Armii Krajowej zostało zrealizowane według projektu wybitnego polskiego architekta Ryszarda Jurkowskiego

Budynek muzeum wraz z sąsiednimi zabudowaniami tworzy unikatowy zespół zabytków architektury militarnej wpisany na listę zabytków w 2006 r.

Uznanie jury tegorocznej edycji konkursu Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski na „Najlepsze Przedsięwzięcie Roku w Małopolsce – Lider Małopolski 2011” zyskało też zmodernizowane rondo Ofiar Katynia. Dziś węzeł Ofiar Katynia to„brama wjazdowa” do Krakowa z prawdziwego zdarzenia.

Po przebudowie ronda kierowcy mają do dyspozycji trzy poziomu. Na linii północ -południe są dwa, oddzielne dla każdego kierunku ruchu, tunele drogowe. Ten element współfinansowany był z funduszy unijnych. Każdy liczy około 90 metrów długości. Poziom „zero” to przebudowane skrzyżowanie z tzw. wyspą centralną. Natomiast na kierunku wschód – zachód przejazd ułatwia potężna estakada drogowa. To element dróg krajowych 7 i 79. Estakada ma 500 metrów długości i jest najdłuższym takim obiektem we wszystkich polskich miastach.

Konkurs Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski na „Najlepsze Przedsięwzięcie Roku w Małopolsce – Lider Małopolski 2011” ma na celu promowanie między innymi ważnych inwestycji infrastrukturalnych, przedsięwzięć o charakterze społecznym, ważnych dla sfery duchowej, tożsamości, edukacji i jakości życia mieszkańców. (M)