górne tło

Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XIX wieku

PLAN KRAKOWA M. DĄBROWSKIEGO - 1883 r.

Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XIX wieku

Kolejny plan z serii "turystycznych", autorstwa Mieczysława Dąbrowskiego. Kazimierz przestał być wyspą - w latach 1878-1880 zasypano koryto Starej Wisły na odcinku od Skałki do ul. Blich, urządzając Planty Dietlowskie (Józef Dietl, rektor UJ i prezydent Krakowa, prekursor likwidacji starego koryta Wisły, zmarł w 1878 r.). Dotychczasowy most kolejowy koło Blichu zamieniono na wiadukt nad ulicą. Pozostały fragment starorzecza zasypany zostanie do 1912 r., kiedy to powstanie ul. Wiślisko (później Daszyńskiego). Widoczny ówczesny przebieg Rudawy (wpadającej do Wisły na przedłużeniu obecnej ul. Retoryka) oraz jej sztucznego dopływu, Młynówki Królewskiej. Rok przed wydaniem planu uruchomiono pierwszą linię "konnej kolei żelaznej zwanej tramwajem", biegnącą od dworca kolejowego, przez bramę Floriańską i Rynek Główny, ulicami Grodzką, Stradom i Krakowską, do mostu Podgórskiego (przejazd trwał 18 minut) - przebieg tej trasy uwidoczniono na planie. Rok po wydaniu planu pojawiły się w Krakowie pierwsze telefony, za dwa lata w sali obrad Rady Miejskiej odbędzie się pierwsza próba oświetlenia elektrycznego.

Reprodukcja ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.

Powrót

dolne t�o