górne tło

STOP! - Nie daj się wyrzucić na śmietnik

Ruszyła kolejna odsłona kampanii społecznej STOP UMOWOM ŚMIECIOWYM. Celem kampanii jest edukacja młodych ludzi – przyszłych pracowników w zakresie prawa pracy, rodzajów zawieranych umów z przyszłymi pracodawcami oraz wynikających z nich konsekwencji.

Podczas prowadzonego w ramach kampanii projektu SYZYF na uczelniach wyższych prowadzone będą bezpłatne wykłady dla zainteresowanych tematem. Wykłady zaplanowano w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie oraz Gdańsku. W Krakowie wykład odbędzie się 8 listopada w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości, al. Kijowska 14, sala 13K, godz. 17.00.

Organizatorem kampanii jest NSZZ Solidarność. Kampania jest  sprzeciwem wobec patologii zatrudniania pracowników na umowach cywilnoprawnych. Ogólnopolska kampania "STOP umowom śmieciowym!" zwraca uwagę, że cywilnoprawne formy zatrudnienia, o ile nie są świadomym wyborem - pozbawiają pracujących na ich podstawie wszelkich praw pracowniczych: prawa do wypoczynku, urlopu, zwolnienia chorobowego oraz możliwości odwołania się do Sądu Pracy. Osoby zatrudnione na "umowach śmieciowych" nie mają też szans na wzięcie kredytu. Tym samym pozbawia się je poczucia stabilności i perspektyw. Aby unaocznić syzyfowość wysiłku w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku na ulicach w centrum miasta pojawi się Syzyf, który toczyć będzie swoją kulę i w ten sposób pokaże, że każdego dnia zaczyna swoją pracę od nowa. Śmieciowe zatrudnienie szkodzi finansom publicznym i systemowi emerytalnemu. Umowy te są bowiem gorzej opodatkowane i "ozusowane", a więc wpływy z nich są mniejsze, niż z umów o pracę. Powszechność stosowania umów śmieciowych kosztuje budżet państwa aż 18 mld zł. Komisja Europejska w raporcie o zatrudnieniu podaje, że na umowach tymczasowych pracuje 27 proc. Polaków. To najgorszy wynik w całej Unii Europejskiej. W Polsce aż 65 proc. osób poniżej trzydziestego roku życia pracuje na umowach cywilnoprawnych. Podobnie pracuje aż 85 proc osób do lat 24 podejmujących pierwszą pracę.

Kampania społeczna nagłośniona będzie w mediach: w internecie, na billboardach i citylightach oraz w kinach i w telewizji w kanałach muzycznych i filmowych skierowanych do młodych ludzi. Informacje o kampanii będą również emitowane w kanałach informacyjnych TVP INFO, TVN 24.