„Krakowianie mają w sobie >>to coś<<. Coś czym chcą się dzielić po śmierci” – w ten nietypowy sposób Ministerstwo Zdrowia oraz Urząd Miasta w Krakowie zachęcają mieszkańców do publicznego wyrażenia swojego stanowiska w kwestii dawstwa narządów. Pomóc w tym ma aplikacja dostępna pod adresem: deklaracja.zgodanazycie.pl.
Kraków przyłączył się do kampanii „Zgoda na życie” zainicjowanej przez Ministerstwo Zdrowia. Jej głównym celem jest upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy na temat medycyny transplantacyjnej oraz zachęcenie Polaków do publicznego deklarowania swojej woli w kwestii dawstwa narządów.
„Pomimo ciągłego rozwoju medycyny transplantacyjnej w Polsce, poziom wiedzy społeczeństwa na ten temat jest wciąż niewystarczający. Według przeprowadzonych w październiku tego roku badań, tylko 17% Polaków orientuje się, jakie przepisy dotyczące pobierania komórek, tkanek i narządów obowiązują w naszym kraju ” – powiedział minister zdrowia Konstanty Radziwiłł – „Dlatego wspólnie z przedstawicielami samorządów lokalnych chcemy edukować mieszkańców. Transplantologia to dziedzina medycyny, która nie może się rozwijać bez akceptacji społeczeństwa” – dodał.
W ramach kampanii stworzona została aplikacja webowa, która umożliwia szybkie i wygodne poinformowanie bliskich i znajomych o swojej woli odnośnie dawstwa narządów po śmierci. Wystarczy wpisać swoje imię i nazwisko, a system automatycznie wygeneruje spersonalizowaną grafikę, którą udostępnić można następnie w mediach społecznościowych. Dzięki funkcji geolokalizacji przeglądarek użytkowników, aplikacja w atrakcyjny wizualnie sposób prezentuje na tzw. mapie cieplnej, skąd pochodzą osoby wyrażające „Zgodę na życie”. Narzędzie dostępne jest pod adresem deklaracja.zgodanazycie.pl.
W przyszłym roku resort zdrowia przewiduje kolejne inicjatywy promujące ideę transplantologii i angażujące lokalne społeczności. W wybranych polskich miastach staną Pomniki Dawcy. Na festiwalach muzycznych oraz meczach piłkarskich rozdawane będą oświadczenia woli.
Kampania „Zgoda na życie” potrwa do końca 2016 r. Jej celem jest upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy na temat medycyny transplantacyjnej, zachęcenie Polaków do publicznego deklarowania swojej woli w kwestii dawstwa narządów oraz zostawania potencjalnymi dawcami szpiku kostnego. Kampania finansowana jest w ramach Narodowego Programu Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej na lata 2011–2020. Więcej informacji znaleźć można na stronie www.zgodanazycie.pl.
W ramach kampanii „Zgoda na życie” powstał nietypowy spot walentynkowy. O miłości - wyjątkowej, bo możliwej dzięki decyzjom innych obcych ludzi