górne tło

Ułatwienia dla seniorów

Podczas spotkania Krakowskiej Rady Seniorów z przedstawicielami ZIKIT omawiane były zagadnienia i problemy, które utrudniają życie codzienne osobom starszym. Posiedzenie z zainicjowało cykl spotkań z przedstawicielami poszczególnych wydziałów i jednostek miejskich.

Najważniejszymi tematami podjętymi w dyskusji były sprawy dot. możliwości powiększenia napisów na tablicach elektronicznych na przystankach komunikacji miejskiej, długości cyklu zielonego światła na przejściach dla pieszych, zwiększenie liczby publicznych toalet, zieleń miejska, zmiany i utrudnienia w ruchu w związku ze zbliżającymi się remontami. 

– To właśnie ZIKiT jest kluczową jednostką miejską, która jest blisko problemów osób starszych, takich jak wygodne chodniki, transport publiczny przyjazny dla seniorów, czy powszechnie dostępne toalety. Liczymy, że to spotkanie będzie początkiem dalszej współpracy – mówiła Anna Okońska-Walkowicz, doradca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Senioralnej. 

Każda nowa inwestycja w Krakowie konsultowana jest pod kątem bezpieczeństwa i łatwości dostępu dla mieszkańców miasta, w tym osób starszych. Wśród ułatwień są montowane windy (np. na Rondzie Czyżyńskim, Rondzie Mogilskim, przy estakadzie Lipska – Wielicka), modernizowane przystanki i torowiska, tak aby były przystosowane do taboru niskopodłogowego. Rośnie liczba tablic elektronicznych i komunikatorów głosowych w komunikacji miejskiej i na przystankach. Prowadzone są także kampanie zachęcające do większej życzliwości dla osób potrzebujących (np. „Ustąp miejsca, pokaż klasę”).

W Krakowie działają cztery Punkty Informacji Miejskiej (na Rondzie Mogilskim, w przejściu podziemnym przy pl. Bohaterów Getta, przy Politechnice Krakowskiej oraz w ZIKiT przy ul. Centralnej 53), w których zaczerpnąć informacji mogą wszyscy zainteresowani. Dostępny jest także całodobowy numer telefonu dyspozytorni (12 616 75 55), dostępnej przez całą dobę.