górne tło

Krakowscy gimnazjaliści i marsjański łazik

Przyzwyczailiśmy się już do polskich sukcesów technologicznych na arenie międzynarodowej. Naukowcy i genialni studenci często realizują projekty, o których głośno jest nie tylko w polskich mediach. O miano profesjonalnych konstruktorów postanowili powalczyć teraz gimnazjaliści z Krakowa, którzy konstruują łazika marsjańskiego!

Integrator powstaje w ramach działającej od kilku lat Robotics Academy w Gimnazjum Integracyjnym nr 74 w Krakowie. Uczniowie skupieni przy akademii mają już na swoim koncie sukcesy m.in. w międzynarodowych konkursach związanych z robotyką i programowaniem. W tym roku postanowili podnieść poprzeczkę i stworzyć łazika marsjańskiego

– Naszym celem jest zbudowanie łazika, który będzie mógł wystartować w zawodach European Rover Challenge (ERC). A więc maszyna, którą projektujemy musi spełniać ściśle określone parametry umożliwiające podjęcie hipotetycznej misji na Marsie – opowiada Marcin Duda, koordynator grupy projektowej.

O jakich parametrach mowa? Jak tłumaczy nauczyciel z Krakowa, łaziki zgłaszane do ERC muszą posiadać odpowiednią konstrukcję i zawieszenie dostosowane do nierówności występujących na czerwonej planecie. Muszą być sterowane za pomocą wifi i posiadać kamery z funkcją bezprzewodowego przesyłu obrazu oraz manipulator czyli ramię do pobierania próbek. – Obecnie jesteśmy na etapie projektowania części mechanicznej i elektronicznej, konstrukcję łazika zaczniemy w połowie marca. Integratora tworzy siedmiu chłopców z trzeciej klasy. Zadanie, którego się podjęli jest niezwykle ambitne i z całą pewnością przewyższa poziom lekcji gimnazjalnych. Realizacja takiego projektu jest bardzo skomplikowana, również pod względem technicznym. Wymaga sporych nakładów finansowych. Tym bardziej cieszy nas, że zostaliśmy docenieni i nagrodzeni przez jury konkursowe – komentuje Marcin Duda.

Łazik z Krakowa odniósł już pierwsze sukcesy na rodzimej arenie. Uczniowie realizujący projekt zostali laureatami ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era i zdobyli grant w wysokości dwóch tysięcy złotych na dalszy rozwój Integratora.

Krakowski Integrator to jeden z najbardziej spektakularnych projektów gimnazjalnych ostatnich lat. Doskonale pokazuje, że praca metodą projektu pozwala na realizację niestandardowych pomysłów edukacyjnych. Zalety pracy metodą projektem podkreślają nauczyciele. Zdaniem pedagogów, młodzież nabywa umiejętności zupełnie inne niż podczas tradycyjnych zajęć lekcyjnych, takich jak umiejętność pracy w grupie i integracja z różnymi środowiskami.