górne tło

Licencjonowani taksówkarze w Krakowie

Statystyczny krakowski taksówkarz ma 49 lat i jeździ 13-letnim samochodem, średnia zdawalność z topografii miasta wynosi 41 %, od kilku lat utrzymuje się duża rotacja środowiska krakowskich taksówkarzy - wynika z raportu przygotowanego przez Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK.

W 2015 roku dużym zainteresowaniem cieszyły się egzaminy z topografii miasta Krakowa dla przyszłych taksówkarzy. W ubiegłym roku przeprowadzono 40 sesji egzaminacyjnych (średnio 23 osób na jednym egzaminie), przeegzaminowano rekordową ilość chętnych – 926 osób, z czego zdało 383 osób, tj. 41 % - wynika z opracowanego raportu.

Jeszcze więcej udzielono licencji taksówkowych - 445 uprawnień, wzrost w porównaniu z 2014 r. o 16 %. Wg stanu na 31 grudnia 2015 r. stan licencji wynosił - 4.070, z czego 38 udzielono na 2. pojazdy, co oznacza, że 4.032 samochodów posiada licencję na przewóz taxi w Krakowie.

Wzywając taksówkę, pasażer ma największą szansę trafić na pojazd marki Opel (14,5 % floty), Skodę (13,8 %) i Volkswagena (13 %). Najpopularniejszym modelem okazała się Skoda Octavia - 441 pojazdów (11 % floty). Najrzadsze okazy to jaguar i lexus (po jednym egzemplarzu). Za kierownicą spotkamy przede wszystkim mężczyznę, ale w gronie krakowskich taksówkarzy jest też 101 kobiet.

Najstarsza jeżdżąca po mieście taksówka ma 30 lat i jest to Mercedes, jednorocznych pojazdów taxi jest w Krakowie 47. Najwięcej samochodów (1.617) mieści się w przedziale wiekowym 11-15 lat, i stanowią one 40 proc. krakowskiej floty taxi. Średnia wynosi 13 lat. Najmłodsze taksówek to pojazdy marki Dacia - średnia wieku 53. taksówek (1,3 % floty) to 5 lat.

Średni wiek taksówkarzy - to 49 lat; kobiety - 45 lat. Najstarszy posiadający licencję kierowca ma 88 lat, a wiek dwóch najmłodszych jest ponad cztery razy niższy (20 lat).

Ponadto, w ubiegłym roku Urząd dokonał 825 zmian licencji najczęstszej z powodu zmiany pojazdu. Z kolei 254 przedsiębiorców wygasiło swoje licencje z powodu zakończenia działalności gospodarczej. Natomiast Urząd cofnął 42 uprawnień, najczęstsza przyczyna to niepoddanie się ustawowej kontroli (co 5 lat), w kilku przypadkach licencje cofnięto za dwukrotne oszukanie klientów lub na wniosek urzędów skarbowych wobec zalegania w regulowaniu zobowiązań na rzecz Skarbu Państwa z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Dane statystyczne przygotowane przez Stanowisko ds. Transportu Licencjonowanego w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK można znaleźć na stronie www.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl.

Licencjonowani taksówkarze w Krakowie

Licencjonowani taksówkarze w Krakowie

Licencjonowani taksówkarze w Krakowie

Licencjonowani taksówkarze w Krakowie