Rosnąca ilość dróg rowerowych, większa spójność tras oraz liczne udogodnienia dla rowerzystów (m.in. stojaki, kontrapasy, podpórki) sprawiają, że coraz większa liczba mieszkańców wybiera rower jako podstawowy środek transportu – wynika z najnowszych pomiarów natężenia ruchu rowerowego w Krakowie wykonanych na zlecenie Gminy. Ten trend potwierdzają również badania Fundacji Allegro All For Planet, z których wynika, że przeciętnie krakowscy cykliści pokonują 64 km tygodniowo, co plasuje naszych mieszkańców wśród najbardziej aktywnych rowerowo w Polsce.
Jak bardzo zmienia się ruch rowerowy w mieście? Gdzie jest największy, a gdzie najmniejszy? Co można jeszcze poprawić? Na te, i inne pytania, mają dać odpowiedź pomiary natężenia ruchu rowerowego.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2016 roku w 56 punktach pomiarowych w Krakowie. Badanie natężenia ruchu rowerowego stanowi merytoryczną podstawę do określenia wielkości ruchu rowerowego w Krakowie. Wykonane pomiary umożliwiają również weryfikację stopnia wykorzystania infrastruktury rowerowej w punktach pomiarowych. Poza zliczaniem rowerzystów w części punktów dokonywany był również pomiar liczby pieszych oraz pojazdów.
Tegoroczne pomiary w porównaniu do 2015 roku wykazały, że krakowianie coraz częściej przesiadają się na jednoślady. Najczęściej rowerzyści w godzinach szczytu przemierzają Most Grunwaldzki. W trakcie 8-godzinnego pomiaru zliczono 4648 cyklistów. Najmniej rowerzystów w tym samym czasie pojawiło się na ul. Kamieńskiego, gdzie przez 8 godzin przejechało 306 rowerów.
Więcej informacji o wynikach można znaleźć tutaj.
Pierwsze badania wykonano rok temu. Pomiarów dokonano w 40 lokalizacjach. Były wykonywane w godzinach szczytu porannego i popołudniowego (wyznaczonych na podstawie 16-godzinnego pomiaru w 5 określonych wcześniej punktach) we wtorki, środy i czwartki. Jednymi z najbardziej obciążonych punktów okazały się: Rondo Mogilskie, Bulwar Kurlandzki, Most Grunwaldzki, Wawel, Kopernika, Grota-Roweckiego. W czerwcu 2016 roku na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków wykonano kolejne badania. Tym razem pomiary zostały przeprowadzone w 56 punktach. Nowością, w stosunku do badań z zeszłego roku, było przeprowadzenie na wybranych przekrojach pomiaru w weekend, jak również zliczenie ilości pieszych i pojazdów. Ponadto, sprawdzono czy rowerzyści korzystali z drogi dla rowerów, jezdni czy chodnika.
Pomiary ruchu rowerowego nawiązują do zapisów Karty Brukselskiej (zakładającej znaczący wzrost ruchu rowerowego) oraz wyników lokalnego referendum z 2014 roku, w którym mieszkańcy zdecydowaną większością głosów opowiedzieli się za rozwojem infrastruktury rowerowej.