górne tło

Rozmawiali o zmianie organizacji ruchu w centrum Krakowa

W poniedziałek 13 lutego odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne dla mieszkańców dzielnicy I w sprawie proponowanej przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zmiany w organizacji ruchu w centrum miasta.

W wakacje zmieni się organizacja ruchu w Strefie Płatnego Parkowania. Wynika to z zaleceń Urzędu Wojewódzkiego, który wykazał konieczność korekty parkowania wszędzie tam, gdzie nie ma zachowanej przepisowej szerokości dla pieszych. To spowoduje, że miejsc do parkowania w centrum będzie po prostu brakować.

Przedstawiciele ZIKIT proponują rozwiązania, które mogłyby złagodzić ten efekt. Pakiet zmian został poddany pod konsultację z mieszkańcami. Pierwszym z rozwiązań jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na niektórych ulicach, dzięki czemu mieszkańcy miejsce na jezdni na parkowanie. Drugim jest właśnie program Mobilny Kraków, który zakłada ograniczenie dostępu do niektórych stref w mieście dla samochodów z zewnątrz. Centrum Krakowa w propozycji podzielono na trzy strefy: złotą, srebrną i zieloną.

Strefa złota obejmowałaby m.in. Rynek Główny, ul. Szewską, Floriańską, część św. Jana, część Pijarskiej, Mikołajską, Sienną, część Brackiej, Grodzką, Stolarską, Kanoniczą i część Karmelickiej. Dostawy towarów byłyby możliwe od 22.00 do 10.00 rano. Także mieszkańcy będą mogli poruszać się samochodami w wyznaczonych godzinach.

Strefa srebrna to przede wszystkim ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy, gdzie obecnie obowiązuje ograniczony wjazd z identyfikatorami B. Są to m.in. ul. Dominikańska, Poselska, św. Krzyża, Szpitalna, św. Marka, część św. Jana, Sławkowska, Szczepańska, Reformacka, część Pijarskiej, św. Anny, Wiślna, Gołębia, część Brackiej. Dla kierowców przewidziano zmiany w organizacji niektórych ulic jednokierunkowych: św. Anny oraz Wiślnej. Samochody z zaopatrzeniem mogą wjechać na ten obszar tylko od 18.00 do 12.00.

Strefa zielona obejmowałaby znacznie więcej ulic w centrum miasta, m.in. część ul Basztowej, Dunajewskiego, Podwale, część ul Straszewskiego, ul. Podzamcze, św. Idziego. Więcej szczegółów na mapie. Dostawy byłyby możliwe przez całą dobę.

Kolejne zmiany dotyczą zwykłych kierowców, którzy poruszają się poza tzw. "strefą B". Ulicą św. Gertrudy (na odcinku od ul. Sarego) oraz Westerplatte do ul. Kopernika będzie można jechać tylko w kierunku Dworca Głównego. Ul. Lubicz – według założeń ZIKiT – stałaby się jednokierunkowa w stronę dworca (od ul. Strzeleckiej).

Ul. Długa (od ul. Helclów) w stronę skrzyżowania ze św. Filipa, oraz św. Filipa w kierunku placu Matejki – byłyby jednokierunkowe. Podobnie będzie z ul. Piłsudskiego (od Garncarskiej) i Straszewskiego (aż pod Wawel), którą będzie można jeździć tylko w jednym kierunku.

Warto zaznaczyć, że to tylko propozycja. Inspektorzy ZIKiT są gotowi do konstruktywnej dyskusji. - Staraliśmy się tak wyznaczyć strefy, by główne ulice handlowe były ogólnodostępne, żeby klienci mogli tam bez problemu dojechać. Natomiast strefy zielone to te ulice, gdzie ludzie raczej nie prowadzą biznesu, tylko mieszkają. Oczywiście od tego stwierdzenia jest wiele wyjątków, o których będziemy rozmawiać podczas konsultacji. Jest też ważna informacja dla dostawców: nasz pomysł zakłada, że będą oni mogli wjechać w zieloną strefę na ustalonych zasadach, więc nie odczują znacznej różnicy – a jeśli, to na plus, bo będzie im łatwiej zaparkować – zaznacza Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT ds. transportu.

Obok zmian w ruchu planowane są także znaczne wzmocnienia komunikacji miejskiej. - To już postanowione: będziemy jako miasto wydawać więcej pieniędzy na komunikację zbiorową, dzięki czemu w rozkładach pojawi się więcej kursów. Liczymy na to, że przynajmniej część osób zechce z tej oferty skorzystać i przesiąść się do autobusu czy tramwaju – mówi Łukasz Franek.

Kolejne spotkania konsultacyjne odbędą się: