Czy nowe technologie wspomagają turystykę? O tym, a także o startupach jako elemencie promocji rozmawiano podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki Rady Miasta Krakowa. I to od tego drugiego punktu rozpoczęto.
Jak dowiedzieli się radni obecnie istnieje w Polsce około 3 tys. startupów. Polskie startupy są też bardzo „nasze” – 95,4 proc. pracowników i 94,9 proc. założycieli startupów to rodzimi obywatele.
Ciekawie wygląda kwestia finansowania startupów, czyli coś o co pytali radni. Okazuje się, że np. Estimote założony 4 lata temu w Krakowie pozyskał od inwestorów z Doliny Krzemowej 10,7 mln dolarów. 50 proc. startupów finansuje się wyłącznie ze środków własnych, 22 proc. startupów posiada finansowanie z funduszy zalążkowych i funduszy VC, 24 proc. korzystało z funduszy UE, z kolei 17 proc. posiada finansowanie od aniołów biznesu.
Stworzono również swego rodzaju ekosystem w krajach Europy Środkowej. Jego celem jest wypracowanie strategii działania, która będzie wartością dodaną do regionalnych strategii innowacji oraz stworzenie wspólnego dla wszystkich partnerów schematu działania środkowoeuropejskiej sieci tzw. playparków.
Z myślą o rozwoju krakowskiego rynku startupów stworzono tzw. startKRKup, czyli Krakowski Tydzień Startupów. To prawie 30 wydarzeń w ciągu siedmiu dni. Wydarzenia kierowane są do uczniów, studentów, absolwentów i wszystkich, którzy nie boją się i chcą rozwinąć swoje możliwości w biznesie.
Może nie bezpośrednio ze startupami, ale z promocją na pewno łączy się rozwój mobilnych aplikacji, które promują Kraków. Jedną z nich jest aplikacja KRAKÓW.PL. Jej najnowsza wersja zawiera planer, trasy turystyczne, wydarzenia kulturalne, mapę Krakowa i przydatne informacje dla mieszkańców. Inne miejskie aplikacje, to bardzo popularna „Powietrze Kraków”, monitująca stan powietrza, czy Likekonik, czyli wirtaulny przewodnik po Drodze Królewskiej.