górne tło

Inwestycja PKP: czas nowej kolei w Krakowie

Prace na linii Kraków Główny Towarowy–Rudzice to kolejny projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w aglomeracji krakowskiej. Dwa nowe oraz cztery przebudowane przystanki, a także nowe mosty i tory zapewnią wygodną i sprawną podróż w codziennych przejazdach w mieście i dobre podróże międzyregionalne – informuje PKP PLK S.A. Inwestor i wykonawcy zapowiedzieli pełną współpracę z przedstawicielami miasta w zakresie informowania o utrudnieniach w ruchu w centrum Krakowa. 

Dzięki inwestycji za 966 mln zł na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej poprawi się komfort podróży, bezpieczeństwo oraz dostępność do kolei. Nowe węzły przesiadkowe zwiększą integrację kolei z komunikacją miejską. Uruchomienie większej liczby połączeń kolejowych, dalekobieżnych i w ruchu aglomeracyjnym umożliwi budowa dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Prace zostały zaplanowane tak, aby zminimalizować zmiany dla pasażerów i mieszkańców Krakowa. Szeroki zakres inwestycji wymaga odpowiedniego przygotowania i dobrego zabezpieczenia terenu. Takie działanie zapewni ścisła, merytoryczna współpraca pomiędzy inwestorem, wykonawcą i miastem. Ta inwestycja, bardzo potrzebna dla Krakowa, wiąże się z utrudnieniami. To duże wyzwanie, zarówno dla wykonawcy, miasta jak i mieszkańców. – Wszystkie główne ciągi komunikacyjne w mieście będą utrzymane, a najbliższe utrudnienia na ul. Grzegórzeckiej (od 15 lipca do 30 września) będą polegały na wyłączeniu ruchu tramwajowego. Ruch samochodowy, autobusów i pieszych będzie w tym miejscu możliwy – zaznacza Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu.

Warto zaznaczyć, że wprowadzanie kolejnych utrudnień w ruchu drogowym w związku z inwestycją PKP PLK na terenie Krakowa jest ustalane między wykonawcą a ZIKiT. O wszystkich zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem będziemy informować na www.krakow.pl i www.zikit.krakow.pl.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji. Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Wszystkie będą dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na peronach zostanie uruchomiony nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą czytelne komunikaty wizualne i głosowe. Powstaną dwa dwustumetrowe mosty na Wiśle. Zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów. Dwa nowoczesne lokalne centra sterowania będą odpowiadały za sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. Roboty obejmą 56 obiektów inżynieryjnych. Wybudowane zostaną 22 nowe: wiadukty, przepusty, przejścia podziemne, estakady i kładki dla pieszych. Na początku lipca rozpoczęły się prace przygotowawcze na zamkniętym torze nr 1, na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów. Główne prace zaplanowano od września tego roku, mają potrwać 48 miesięcy.

Od ul. Kopernika do ul. Miodowej wybudowana zostanie 850-metrowa estakada. Obiekt nie tylko uwolni nową przestrzeń w centrum miasta, ale przyczyni się także do usprawnienia ruchu. Całkowitej przebudowie poddany zostanie np. wiadukt na ul. Łokietka, a dzięki poszerzeniu jezdni do 6 metrów, ruch będzie odbywał się dwukierunkowo. Z kolei nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni bezpieczne przejścia pod torami, oddzielony będzie ruch kołowy od rowerowego i pieszego. Wraz z budową przystanku „Złocień” przebudowany zostanie także most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni do 5 metrów umożliwi ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej miasta. Będzie bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku.