górne tło

Muzea promują Kraków

Co roku wzrasta liczba ich zwiedzających, nieustannie ulepszają i unowocześniają swoją ofertę, tworzą niesamowity klimat Krakowa – miasta sztuki i kultury. Mowa o muzeach miejskich, które niewątpliwie przyczyniają się do promocji miasta. O ich roli rozmawiano na posiedzeniu Komisji Promocji i Turystyki.

W Krakowie mamy kilkadziesiąt muzeów zarządzanych przez Gminę Miejską. Każde z nich z roku na rok notuje coraz wyższą frekwencję odwiedzających. Największą popularnością cieszą się oddziały Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej. Najpopularniejsze muzea to Fabryka Emalia Oskara Schindlera i Rynek Podziemny. O ile to pierwsze skupia w 90% zwiedzających z zagranicy, o tyle podziemia Rynku interesują bardziej turystów z Polski (80% odwiedzających to Polacy).

Radny Aleksander Miszalski pytał, czy prowadzone są statystki odwiedzających z podziałem na narodowości. – Bardzo prosiłby o takie zestawienie, ponieważ to na pewno pomogłoby wielu instytucjom w wygenerowaniu chociażby kampanii promocyjnych – stwierdził przewodniczący Komisji Promocji i Turystyki.

Niewątpliwie jednym z największych przedsięwzięć Miasta, które co roku skupia ogromne zainteresowanie wokół muzeów i wstaw, jest coroczna Krakowska Noc Muzeów. – Jest ona specjalnie organizowana dzień wcześniej, niż ogólnopolska akcja po to, by jak najwięcej osób mogło w niej uczestniczyć, a potem udać się do innych miasta na Noce Muzeów – tłumaczyła Iga Żyra z Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Miasto też aktywnie współpracuję z Muzeami nienależącymi do GMK i wykorzystuje ich zasoby do promocji. Jak chociażby słynną Damę z Gronostajem, która do niedawna należała do Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, dziś jest już własnością Muzeum Narodowego w Krakowie. – W 2006 roku podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Niemczech promowała Polskę i Kraków, pozując zamiast z gronostajem - z piłką futbolową – mówiła Katarzyna Gądek, zastępca dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki.

W tym roku mamy też Rok Wyspiańskiego, a Kraków jako „jego” miasto szczególnie zamierza promować się znamienitą twórczością artysty. Od początku roku, trwają już imprezy i wystawy poświęcone temu artyście. Kulminacja wydarzeń przypada na listopad. 28 listopada Muzeum Narodowe otworzy wystawę „Wyspiański” - wszechstronną prezentację dzieł artysty wraz z premierowym pokazem odtworzonego według oryginalnych kartonów witraża „Apollo w budowie".