górne tło

Nowe kuchnie dydaktyczne w Centrum Autyzmu

Uczniowie krakowskiego Centrum Autyzmu będą mile zaskoczeni, gdy po wakacyjnej przerwie wrócą do swojej szkoły. Placówka otrzymała dwie nowe, w pełni wyposażone kuchnie dydaktyczne. Będą się w nich odbywać zajęcia kulinarne przygotowujące dzieci i młodzież z autyzmem do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.

W powstanie pracowni kulinarnych bardzo mocno zaangażowali się pracownicy szkoły oraz krakowskiego sklepu z wyposażeniem wnętrz. W ramach wolontariatu nauczyciele i pracownicy obsługi przygotowali pomieszczenia, usunęli stare, zniszczone meble i odświeżyli ściany. Z kolei pracownicy sklepu zaprojektowali przestrzeń tak, aby uczniowie mogli z niej korzystać w jak najbardziej wygodny sposób. Zmontowali też meble, zainstalowali sprzęty AGD i wyposażyli kuchnie w niezbędne akcesoria oraz elementy dekoracyjne, nadające pomieszczeniom ciepły, domowy charakter.

- Jesteśmy bardzo wdzięczni IKEA Kraków za wspaniały prezent, jaki zrobiła naszym podopiecznym. W nowych kolorowych i przede wszystkim funkcjonalnych kuchniach dużo przyjemniej będzie uczyć się gotowania. Uczniowie nauczą się również  posługiwania nowoczesnymi sprzętami kuchennymi, takimi jak wielofunkcyjne piekarniki czy płyty indukcyjne, do których dostaliśmy też specjalne garnki. Zajęcia w kuchniach dydaktycznych to doskonała lekcja samodzielności i pracy zespołowej. Umiejętności te z pewnością zaprocentują w dorosłym życiu  – powiedziała Aneta Garncarz, dyrektor SOSW Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych.

Kuchnie dydaktyczne będą wykorzystywane w trakcie zajęć kulinarnych przez uczniów szkoły podstawowej specjalnej, gimnazjum specjalnego i szkoły przysposabiającej do pracy, wchodzących w skład Centrum Autyzmu. Będą z nich korzystać również uczniowie w normie intelektualnej w ramach zajęć rewalidacji indywidualnej. W sumie w zajęciach tylko w tym roku weźmie udział blisko 100 dzieci.

Według statystyk, w Europie żyje około 5 milionów osób z autyzmem, co oznacza, że zaburzenie to rozpoznawane jest u 1 na 150 dzieci. Do krakowskiego Centrum Autyzmu uczęszcza obecnie 187 uczniów. Lekcje prowadzone są w czteroosobowych grupach, co daje łącznie 49 klas.

Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy - Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych jest placówką obejmującą całościowym oddziaływaniem terapeutyczno–edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz pokrewnymi niepełnosprawnościami. Powstał w 2013 r. w wyniku połączenia trzech renomowanych szkół i placówek z długoletnią tradycją w edukacji uczniów niepełnosprawnych. Celem połączenia było zapewnienie komfortowego miejsca nauki i terapii dla osób z autyzmem o różnym poziomie funkcjonowania i poziomie intelektualnym na wszystkich szczeblach edukacji.