górne tło

Wizualna strona Krakowa

W marcu tego roku poznaliśmy nowe logo Krakowa, teraz możemy zapoznać się z nowym Systemem Identyfikacji Wizualnej Miasta. Co się zmieni? I jak wzmocni to markę Krakowa? O tym mówiono podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki.

Biały i niebieski to barwy Krakowa, a także kolory nowego, odświeżonego logo miasta. Dla jednych nieciekawe i kojarzące się z logiem policji, dla innych nowoczesne i atrakcyjne. Czy takie same kontrowersje będzie wzbudzać System Identyfikacji Wizualnej? Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki, Elżbieta Kantor, stwierdziła, iż system powinien spodobać się wielu osobom, gdyż został stworzony po solidnych konsultacjach z wieloma podmiotami. – System ten został stworzony przede wszystkim dla ujednolicenia i wzmocnienia marki naszego miasta, dla lepszej komunikacji z mieszkańcami, a także w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i nośniki komunikacyjne – mówiła Elżbieta Kantor.

Stworzone 20 lat temu przez Dorotę Kozak słynne pomarańczowe logo z łacińską nazwą „Cracovia”, przeszło definitywną metamorfozę. Jednak to, co najważniejsze, czyli układ przedstawiający ulice odchodzące od Rynku Głównego nadal pozostaje.

W systemie Identyfikacji Wizualnej każda jednostka miejska i wydział ma ujednoliconą formę graficzną, ponadto każda z jednostek wyróżniona jest przyporządkowanym specjalnie dla niej kolorem. - Kod kolorystyczny klasyfikuje strukturalny podział sektorów i wyznacza 7 obszarów: biznes i nauka, kultura, przyroda, sport i turystyka, zdrowie i polityka społeczna oraz dialog – mówiła Elżbieta Kantor. I tak na przykład do kultury przyporządkowany jest kolor czerwony, przyrody kolor zielony, a sportu i turystyki kolor błękitny. Logo jednostki w kolorze reprezentowanej dziedziny przeznaczone jest do komunikacji marketingowej, za to w materiałach urzędowych, dokumentach, papeteriach i wizytówkach będą widnieć tylko grafiki (logo) w kolorze podstawowym - niebieskim.

Nowa identyfikacja wizualna to także nowe narzędzia, które dają szerokie możliwości. Między innymi został stworzony system ikon, nawiązujących do najbardziej rozpoznawalnych symboli Krakowa, jak: Kościół Mariacki, Barbakan, Wisła, Kopiec Kościuszki, czy obwarzanek i gołąb. Wszystkie te symbole znajdą się na przykład na gadżetach promujących Miasto.

Nie sposób nie wspomnieć, iż System Identyfikacji Wizualnej Krakowa został już uhonorowany prestiżową nagrodą Red DotAward w kategorii Communication Design 2017. To spektakularny sukces - uznani na świecie eksperci w dziedzinie designu docenili współpracę naszego miasta z agencją reklamową Opus B, która opracowała projekt systemu. Do tej pory – oprócz Krakowa - nagrodą Red Dot za system identyfikacji wizualnej został wyróżniony Katar, Moskwa oraz włoskie miasto Meran.