górne tło

Inteligentni ludzie w inteligentnym mieście

Smart People w inteligentnym Krakowie. O tym była mowa podczas posiedzenia Komisji Innowacji. Radni wysłuchali również informacji na temat serwisu naszeszkoly.pl.

- Przez Smart People rozumiemy zagadnienia związane ze: społeczeństwem, edukacją, kulturą, III sektorem i aktywnością obywatelską, ale także te związane ze specyficznymi potrzebami grup społecznych, takich jak osoby starsze czy rodziny z dziećmi  mówił na początku Damian Grabias z Wydziału Rozwoju.

Do zadań Wydziału Rozwoju Miasta w zakresie wspierania i promowania inteligentnych rozwiązań należy inicjowanie i organizowanie merytorycznych spotkań z firmami, studentami, start-upami, które proponują nowe rozwiązania. Przykładem może być testowany ostatnio w Krakowie projekt  dla osób z dysfunkcjami wzroku. Rozwiązanie zostało wymyślone przez grupę studentów i absolwentów AGH – firmę Ezen.se, z którymi Wydział Rozwoju po raz pierwszy spotkał się w październiku 2016 roku.

Zaprezentowany został innowacyjny pomysł wykorzystania beaconów umieszczanych w autobusach komunikacji miejskiej do informowania osób niewidomych czy też niedowidzących, za pomocą aplikacji mobilnej o nadjeżdżającym autobusie. W dalszej kolejności organizowane były spotkania z wydziałami i jednostkami merytorycznymi: ZIKiT, MPK, Szkołą dla Niewidomych przy ul. Tynieckiej, przedstawicielami Polskiego Związku Niewidomych. W efekcie udało się zainteresować tematem MPK. Wydział Rozwoju wsparł dodatkowo inicjatywę listem popierającym i podjęto decyzję o uruchomieniu pilotażu.

Kolejnym przykładem może być nawiązany w tym roku kontakt z organizacją Noordwind, która zaprezentowała aplikację, której nadrzędnym celem jest nakłonienie mieszkańców do dbania o wspólne dobro (np. poprzez zgłaszanie zanieczyszczeń, uszkodzeń itp.).

Kolejna rzecz to projekt KRK Bot. Zwyciężył on w pierwszym organizowanym przez Miasto Kraków hackathonie KrakHack. Zaproponowane na etapie Konkursu rozwiązanie prezentowało narzędzie, które docelowo mogłoby usprawnić działalność urzędu dzięki wykorzystaniu systemu sztucznej inteligencji i analizy języka naturalnego. Taka internetowa aplikacja może wspomagać miejskie punkty informacyjne czy też infolinie, w przystępny sposób pokazać jak wypełnić wniosek.

Radnym podobały się te pomysły, natomiast zwracali uwagę, że o takich projektach jak np. ten dla niewidomych powinno być głośno w instytucjach takich jak np. domy kultury. Zwracała na to uwagę radna Anna Prokop-Staszecka. Radni Michał Drewnicki i Andrzej Mazur również twierdzili, że za tymi pomysłami powinny iść komunikaty do mieszkańców, które by ich informowały o projektach. Odpowiedzią na uwagi radnych ma być tworzony obecnie tzw. „Profil Mieszkańca”. Będzie to narzędzie, dzięki któremu każdy krakowianin stworzy swój własny profil, z indywidualnym hasłem i loginem. Profil ten będzie służył komunikacji mieszkańca z miastem.

Z kolei radna Marta Patena bardzo chwaliła kolejny projekt, którego 2 lata działalności zostały zaprezentowane radnym, mianowicie chodzi serwis naszeszkoly.krakow.pl, prezentujący wiadomości z krakowskiej edukacji i aktualności z krakowskich szkół. Oficjalna premiera serwisu naszeszkoly.krakow.pl miała miejsce 25 maja 2015 roku. Do sierpnia 2017 roku z serwisu skorzystało 93,5 tysiąca unikalnych użytkowników, którzy otworzyli strony ponad 928 tysięcy razy w czasie 131 tysięcy sesji. Średnio w czasie jednej sesji, trwającej blisko 4 minuty użytkownicy oglądali 7 stron.

dolne t�o