górne tło

Na co dzień dźwigają kulturę, dziś o niej rozmawiają

W Centrum Kongresowym ICE Kraków trwa dwudniowa konferencja „Dźwigacze kultury”, zorganizowana przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, które w tym roku obchodzi jubileusz 20-lecia działalności. – Kultura to dziś bardzo szerokie spektrum zagadnień, ważnych nie tylko dla odbiorców, ale też dla instytucji, które nią zarządzają – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, otwierając wydarzenie. – To kwestie finansów, sponsoringu, bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest wymiana doświadczeń. Tą konferencją chcemy uczcić jubileusz KBF-u, uważamy, że przyniesie to większy pożytek niż bankiet czy uroczysta kolacja.

Dwa dni konferencji wypełnione są panelami, warsztatami i wykładami z udziałem specjalistów z zakresu marketingu, sponsoringu, PR i zarządzania w kulturze. Do udziału w wydarzeniu – Krakowskie Biuro Festiwalowe, obchodzące w tym roku jubileusz 20-lecia działalności – zaprosiło przedstawicieli instytucji kultury, agencji eventowych i biznesu. Ideą dwudniowej konferencji jest przede wszystkim spotkanie osób zajmujących się – w różnym aspekcie i na różnym etapie – organizacją wydarzeń kulturalnych oraz wspierających ich w tym partnerów.

Uczestnicy rozmawiają m.in. o trendach i przemianach w kulturze, o współczesnym uczestniku wydarzeń kulturalnych, o mieście jako ekosystemie kultury, a także o bezpieczeństwie odbiorców i mieszkańców podczas wielkich wydarzeń. Wśród prelegentów są same znakomitości, m.in. analityk trendów Zuzanna Skalska, nominowany do Oscara Sławomir Idziak, laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek, ekspert ds. miast kreatywnych Charles Landry, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki oraz dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski.


Konferencję zainaugurował autorski wykład Zuzanny Skalskiej, analityk trendów ds. designu i biznesu, poświęcony innowacji, rozumianej nie jako nowy produkt lub usługa, lecz kultura i struktura firmy, która wspiera rozwój i kreację. Następnie uczestnicy konferencji rozmawiali o tym, jak przenikają się i uzupełniają strategie dotarcia do odbiorcy kultury i kształtowania jego świadomości na różnych poziomach organizacji życia kulturalnego. W dyskusji udział wzięli Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor, laureat Oscara, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, oraz Sławomir Czarnecki z Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Uczestnicy kolejnego panelu „Miasto ekosystemem kultury” porozmawiali także o tym, jak osiągnąć symbiozę i dążyć do zrównoważonego rozwoju w programowaniu miejskiej rzeczywistości. O godz. 15:30 rozpoczęły się panele i warsztaty w równoległych sesjach. Uczestnicy mieli do wyboru warsztaty dotyczące „audience development”, panel poświęcony obiegom kultury i ich współczesnym odbiorcom, warsztat autorski Zuzanny Skalskiej oraz panele o rewitalizacji przez sztukę i o bezpieczeństwie odbiorcy podczas wielkich wydarzeń.

Dzień pierwszy zakończył „Kontrapunkt” przygotowany wspólnie z Ośrodkiem Dialogu i Analiz THINKTHANK, podczas którego o zarządzaniu zarządzeniu instytucjami kultury w Polsce i Europie rozmawiali Krzysztof Olendzki, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza oraz Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego.

Dzień drugi otworzyły panele poświęcone przemysłom kreatywnym oraz biznesowi w kulturze. Prelegenci odpowiadali m.in. na pytania jak zdefiniować rolę przemysłów kreatywnych w miejskich strategiach kulturalnych i jak wspierać ich rozwój, a także jak budować dobre relacje między biznesem a kulturą, definiować wspólne cele i programować działania przynoszące wspólne korzyści. Następnie Charles Landry wygłosił wykład poświęcony idei „creative city”.

Podczas popołudniowych sesji warsztatowych uczestnicy rozmawiali o bezpieczeństwie wydarzeń na przykładzie Konferencji UNESCO 2017 czy Światowych Dni Młodzieży 2016, o kulturotwórczym i ekonomicznym potencjale przemysłów kreatywnych (wśród prelegentów m.in. Sławomir Idziak, jeden z najbardziej znanych i uznanych na świecie polskich filmowców, nominowany do Oscara), a także o zaangażowaniu biznesu w tworzenie kultury.